Mocne strony i prosta metoda ułatwiająca odniesienie sukcesu

mocne strony i prosta metoda

Z ostatniego wpisu mogłaś się dowiedzieć jak bardzo istotna jest nasza samoocena w realizacji postawionych sobie celów. W tamtym artykule skupiłam się na bardzo ogólnym odbiorze samej siebie, jako osoby. Samoocena ma jednak dużo aspektów, którym warto przyjrzeć się bliżej. Chcesz poznać metodę, która ułatwi Ci drogę do sukcesu? Zapraszam do dalszej części artykułu.

Niezależnie od tego co zamierzasz robić i jaki jest Twój pomysł na własny sukces ważne jest to, byś umiała określić swoje mocne strony, które będą Ci w tym pomocne. Za szczególne osobiste predyspozycje możesz uznać łatwe nawiązywanie kontaktów, umiejętność kierowania grupą, silną osobowość, samodzielność, czy determinację w dążeniu do celu. Zastanów się, które z tych mocnych stron mogą pomóc Ci w osiągnięciu tego, o czym marzysz. Przykładowo w pracy nauczyciela nieoceniona jest umiejętność przekazywania wiedzy, cierpliwość, umiejętność pracy z dziećmi, kreatywność i oczywiście odpowiednie wykształcenie. Nie ma osoby, która nie posiada mocnych stron. Czasem po prostu za bardzo się ograniczamy w ich zidentyfikowaniu.

Dobrym narzędziem, które pomoże Ci w określeniu swoich najważniejszych cech predysponujących Cię na przykład to wykonywania określonego zawodu jest metoda SWOT. Służy ona do analizy mocnych stron (Strengths), słabych stron (Weaknesses), potencjalnych szans (Opportunities) i prawdopodobnych zagrożeń (Threats) istniejących w otoczeniu. Analiza SWOT pozwala na zidentyfikowanie silnych stron, które należy podsycać; słabych stron, nad którymi trzeba pracować; szans, które należy wykorzystywać i potencjalnych zagrożeń, których należy unikać.

SWOT

 

Poniżej znajdziesz gotową macierz. Odpowiadając szczerze na zawarte w niej pytania określisz wszystko to co, potrzebne Ci w drodze po sukces.

Silne strony (Strengths)

Słabe strony (Weakness)

Co możesz powiedzieć o sobie swojemu potencjalnemu pracodawcy na temat swoich umiejętności, otrzymanych dyplomów, wykształcenia, znajomości branży? Wymień rzeczy/zadania, których wolisz unikać, ponieważ nie jesteś pewna, że umiałabyś je wykonać dobrze.
Co Cię wyróżnia? W czym jesteś lepsza od osób w Twoim wieku? Co Twoi znajomi uważają za Twoją największą słabość?
Jak postrzega Cię otoczenie? Znasz jakiś wpływowych ludzi? Czy Twoje wykształcenie i kompetencje są odpowiednie, by wykonywać pracę o którą się ubiegasz? Jeśli nie, w czym jesteś słaby?
Jakie posiadasz cechy osobowości? Jesteś typem lidera? Umiesz pracować w zespole? Wymień swoje wady. Czy jesteś punktualna? Czy umiesz pracować pod presją czasu? Czy Twoja skrupulatność może się przełożyć na opóźnienia w finalizacji projektu? Bądź brutalnie szczera!
Jakie silne strony widzą w Tobie inni? Czy w Twoim otoczeniu są inni, którzy posiadają lepsze predyspozycje by odnieść sukces w wybranym przez Ciebie zawodzie? Np. zarządzanie projektem, umiejętność wystąpień publicznych, etc.?
Z których osobistych osiągnięć zawodowych i prywatnych jesteś najbardziej dumna? Które z Twoich słabych stron ograniczają Twój sukces?
Jakie zajęcia sprawiają Ci radość? Jakie zadania nieustannie przekładasz na kolejny dzień?

Szanse (Oppprtunities)

Zagrożenia (Therests)

Poszukujesz pracy w perspektywicznej, rozwijającej się branży? W jaki sposób można wykorzystać aktualny boom na rynku? Czy któreś z Twoich słabości mogą przekształcić się w realne zagrożenia? Np. czy brak zaufania do własnych umiejętności może prowadzić do braku skuteczności w sprzedaży?
Czy obracasz się w towarzystwie znającym branżę i rozmawiacie o potencjalnych dla niej szansach? Jakie przeszkody napotykasz w aktualnej pracy lub w poszukiwaniach pracy?
Jakie trendy rynkowe obserwujesz w swoim regionie? Czy na rynek wchodzą nowe przedsiębiorstwa, produkty, technologie? Czy firmy działające w Twojej okolicy planują zwiększenie zatrudnienia? Czy zapotrzebowanie na pracowników z Twoim wykształceniem się zmienia?
Czy w Twojej branży istnieją nisze rynkowe, których nikt nie wypełnia? Np. czy oprócz konwencjonalnego marketingu istnieje zapotrzebowanie na doświadczenie w marketingu społecznym? Czy postępująca technologia zagraża Twojej posadzie lub oferowanym przez Ciebie usługom?

Po przeanalizowaniu powyższej tabeli dostajesz gotową wiedzę na temat tego, jakie są Twoje atuty, a co powinnaś poprawić. Podane pytania są przykładowe. Tak naprawdę sama możesz je stworzyć lub zmodyfikować na własny użytek.Metoda SWOT będzie przydatna nie tylko wtedy, gdy ubiegasz się o określone stanowisko, ale również, gdy Twoim celem jest na przykład wygranie konkursu na blog roku. Wszystko zależy od zagadnień, które wybierzesz. Istotne jest jedynie to, aby wobec każdego wybranego celu określić swoje mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia. Uważam, że wypełnienie takiej macierzy jest idealnym zadaniem na początkowym etapie w drodze po sukces.

 

Jak podoba Ci się przedstawiona metoda?