Mówią, że na sukces trzeba zapracować samemu. Godziny pracy, ciągłe zdobywanie wiedzy, nabywanie umiejętności. Wdrażanie nowych nawyków. I próby. Dużo prób. Jeśli będziesz pracować adekwatnie do postawionego sobie celu na pewno osiągniesz sukces! Ale czy to wystarczy?

Z pewnością po części zależy to od tego czym dla Ciebie jest sukces. Nie ma on jednej definicji, nie zamyka się na określonej liczbie przykładów. Może jutro otworzysz szampana, bo osiągnęłaś kolejny etap? Wyremontowałaś jeden z pokoi w nowym mieszkaniu, napisałaś kolejny rozdział swojej pierwszej książki, lub zdałaś kolejny egzamin na studiach. Być może sukces dla Ciebie to zrobienie czegoś co bardzo długo planowałaś? Wreszcie wyjechałaś w podróż życia, zdałaś egzamin na prawo jazdy, albo podjęłaś nowy etat. Sukces na płaszczyźnie zawodowej? Tak, w końcu Twoja praca została doceniona i dostałaś awans! Albo zaproponowali Ci udział w wielkim, genialnym projekcie o którym w firmie głośno od początku zeszłego roku.

Ale czy to wszystko mogłabyś osiągnąć gdyby nie inni ludzie?

Być może sama chwyciłaś za wałek i zaczęłaś malować ściany (podziwiam!), tak samo jak sama dokończysz pisać swoją książkę, ale co gdy będzie miało dojść do jej wydania? Co jeśli pojawi się na półkach i nie znajdzie się żaden zainteresowany nią czytelnik? Co jeśli przeczyta ją sto osób, ale nikt nie poleci jej znajomym i rodzinie? No cóż, w prawdzie książka zostanie napisana, ale nie osiągnie bez udziału osób trzecich spektakularnego sukcesu. Nawet jeśli okaże się przełomem we współczesnej literaturze to bez czytelników nie wiele będzie znaczyć.

Oczywiście, dużo możemy zrobić samodzielnie. Powiedzmy, że chcesz założyć firmę. Składasz wniosek, odbywasz szereg rozmów z urzędnikami i wędrówek po rozmaitych instytucjach. W końcu jest! Pojawia się jednak mały problem. Nie bardzo masz wiesz, co teraz. Oczywiście, możesz się wszystkiego nauczyć sama. Ale bez innych ludzi mających wiedzę i umiejętności będzie to trwać zdecydowanie dłużej. A co jeśli na sam widok cyferek (oprócz tych na wyciągu z konta) robi Ci się niedobrze? Jeśli nie masz zielonego pojęcia o ZUSach, płatnościach, VATach i tego typu przyjemnościach, lepiej zostawić to księgowej, która zna się na tym świetnie. Gdy jakiś czas temu chciałam zmienić wygląd starego jeszcze bloga zamiast zarywać noce nad programami graficznymi, poprosiłam o to Gosie, bo wiedziałam, że zrobi to milion razy lepiej.

Żeby odnieść sukces w jakiejkolwiek dziedzinie musisz mieć wiedzę na temat tego, co chcesz zrobić. I oczywiście, książki, blogi tematyczne i różnego rodzaju tutoriale mogą okazać się bardzo pomocne. Ale nic nie zastąpi wiedzy zdobytej w trakcie inspirującej rozmowy z drugim człowiekiem. Wiedzy sprawdzonej, popartej własnym przykładem. Obojętnie co tylko chciałabyś robić, wiadomości pozyskane od doświadczonej osoby to skarb.

Sukces i ludzi wiąże jeszcze jedna rzecz. Błędy. Ludzie w drodze do sukcesu często popełniali mniejsze i większe porażki. Niejednokrotnie pomysły, które zapowiadały się genialnie, okazywały się w drodze na szczyt kompletnym niewypałem. Po co masz powtarzać te same błędy? Jasne, każdy przypadek należy traktować indywidualnie. Ale przy podobnych projektach często nie sprawdzają się te same rzeczy. Ucz się na błędach doświadczonych ludzi, aby móc uniknąć swoich. Przynajmniej tych niektórych.

Mam nadzieję, że powyższe przykłady udowodniły Ci, że do sukcesu zwykle potrzebni są ludzie. Nawet jeśli nie przekonały Cię powyższe zdania to zapamiętaj, że sukces w samotności nigdy nie smakuje idealnie. Dużo lepiej przeżywać go, gdy ktoś poklepie Cię po ramieniu, powie, ze zrobiłaś dobrą robotę, że naprawdę dokonałaś czegoś wielkiego i był on całkowicie zasłużony.

5 rad na to, by ludzie pomogli Ci w odniesieniu sukcesu:

Rada 1: Zyskaj sympatię ludzi, bądź otwarta i uśmiechnięta. Ważniacy i panie z wysoko uniesionym czołem nie zachęcają do pomocy i współpracy.

Rada 2: Bądź szczera, ale ambitna. Nie udawaj, że jesteś chodzącą alfą i omegą. Masz prawo czegoś nie wiedzieć. Nie bój się prosić o pomoc, przyznaj, że czegoś nie potrafisz, nie rozumiesz. Z drugiej strony nie sprawiaj wrażenia wątłej księżniczki, która nie poradzi sobie z żadnym zadaniem. Ludzie chętnie Ci pomogą, ale jak będą musieli załatwiać za Ciebie każdy drobiazg, bo nie poświęcisz paru godzin na doszkolenie się, szybko im się to znudzi.

Rada 3: Być może na początku swojej drogi do wybranego sukcesu nie będziesz zbyt często proszona o poradę, ale z każdym kolejnym osiągnięciem Twoja ranga i uznanie będą wzrastać. Nawet jeżeli nie masz ogromnej wiedzy na dany temat, a masz pomysł na rozwiązanie problemu, rozreklamowanie produktu, albo wizja kolegi wydaje Ci się niezbyt chwytająca za serce powiedz to! Zawsze przyda się świeże spojrzenie na daną sprawę. Służ dobrą radą dla osób, które przecierają Twoje dawne ślady. Będzie to korzystnie wpływało na Twoją reputacje i może przyczynić się, że ktoś szepnie parę słów znajomemu, że jesteś w tym dobra!

Rada 4: Zawsze wywiązuj się ze swoich zobowiązań. Nie ma nic gorszego niż niedotrzymanie umowy mimo, że ktoś Ci zaufał i powierzył jakieś zadanie. Nie ważne, czy Twoim celem jest wyjazd z koleżanką do Krakowa, czy przygotowanie prezentacji dla potencjalnych klientów. Zawalenie prezentacji sprawi, że Twoja firma nie podpiszę dobrze opłacalnego kontaktu, ale niezarezerwowanie biletów na czas również wpłynie na to, że zyskasz opinię osoby na której nie można polegać. Bądź sumienna. Jeśli zobowiązujesz się coś robić – rób to na 100 procent. Albo wcale.

Rada 5: Twórz sieć relacji. Mówi się, że od poznania najważniejszej osoby w państwie każdego z nas dzieli kilka podań ręki. Ktoś zna kogoś, kto zna kogoś kto… no wiesz. Na samym początku, szczególnie jeśli Twój cel wiąże się z czymś zupełnie dla Ciebie nowym tak zwanych „przydatnych kontaktów” masz niewiele. Ale z biegiem czasu, poznając kolejne osoby Twoja siatka się rozwija. Nagle w gronie Twoich znajomych pojawia się ktoś, kto może pomóc Ci w zrobieniu strony internetowej Twojej firmy, jest architektem i z chęcią zaprojektuje Ci biuro, albo doskonale zna się na roślinach i pomoże Ci w prowadzeniu bloga na temat kwiatów doniczkowych. Poznawaj ze sobą ludzi. Niech siatka relacji się rozwija. Pamiętaj, kilka podań ręki…

Czy masz ochotę na kilka porad jak rozwinąć swoją sieć kontaktów?

Nie wiem jaki jest Twój cel , ale im więcej osób jest w stanie Ci pomóc, tym lepiej. Jeśli myślisz o założeniu własnej działalności, wypuszczeniu na rynek kilku produktów, zareklamowaniu siebie, jako świetna nauczycielka francuskiego pamiętaj, im więcej kontaktów, tym więcej Twoich potencjalnych klientów. Ale uwaga, przestroga: na początku studiów przez krotki okres byłam konsultantką firmy Oriflame. Marketing to marketing, zostawiałam katalogi gdzie się dało! A to zapytałam panią w sklepie, czy niczego nie potrzebuje, a to koleżance z grupy doradziłam świetną odżywkę do paznokci. Po pewnym czasie wszyscy kojarzyli mnie chyba, jako chodzący katalog, a ja no cóż… kariery nie zrobiłam. Działaj z umiarem. Dużo znajomych, tym bardziej interesujących się czymś co oferujesz to spora szansa. Ale uważaj, żeby nie stać się chodzącą reklamą Twojego produktu.

Po paru większych sukcesach zaczyna nam się wydawać, że działamy nieomylnie. Opracowałyśmy taką strategię, która przynosi oczekiwane efekty, ahh nawet budzimy podziw. Niestety, czasem to tylko nasze wyobrażenia. Szukaj ludzi, którzy potrafią udzielić Ci konstruktywnej krytyki i szczerze przyznają, że jednak wiele można by poprawić. Tak samo jeśli Twoja praca od dłuższego czasu nie przynosi żadnych efektów. Znajdź kogoś kto powie Ci co robisz nie tak. Może zbyt ostrożnie stawiasz kolejne kroki na drodze do sukcesu? A może wręcz przeciwnie, chcesz robić wszystko na raz, teraz! Już! Możliwość uzyskania konstruktywnej krytyki daje nam świeże spojrzenie na nasze działania i pomaga nabrać nieco dystansu. Może to sprawić, że popchniesz swój projekt do przodu i sukces tym razem na pewno Cię nie ominie!

Pamiętaj, że wiedza, umiejętności, ciężka praca i determinacja są niezwykle ważne, ale często to inni ludzie sprawiają, że nasze sprawy nabierają większych obrotów. Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić samodzielnie i rób to jak najlepiej. Nie zamykaj się jednak we własnym kokonie, bądź otwarta, wpuść do swego świata ludzi. Nie dąż do tego by stać się jedynym czytelnikiem swojej książki, nie bądź jedyną osobą, która będzie wiedzieć o tym, że właśnie wróciłaś z podróży po całej Europie. Sukces jest piękny. I sukces jest społeczny.