Jeśli któraś z Was starała się kiedyś o dofinansowanie na własną działalność, to doskonale wie jak ważną rolę odgrywa dobrze przygotowany biznesplan. Jego stworzenie wielu potencjalnych przedsiębiorców przyprawia o ból głowy. Pojawiają się pytania: Co właściwie mam w nim zawrzeć? Jak mam to wszystko przewidzieć? Dziś postanowiłam przedstawić kilka skutecznych wskazówek odnośnie tego jak napisać naprawdę dobry biznesplan. Nawet jeśli nie starasz się o żadną dotację, to naprawdę warto zapoznać się z tym tekstem i przygotować dokument, który pomoże Ci ustalić najważniejsze kwestie związane z Twoim biznesem.

Wiedzę na temat skutecznego biznesplanu zaczęłam poszerzać już w tamtym roku. Po pierwsze dlatego, że przeszło mi przez myśl staranie się o dofinansowanie na własną działalność. Po drugie dlatego, że ta tematyka stanowi jeden z rozdziałów w e-booku, który właśnie tworzę. Więcej dowiecie się wkrótce, jak tylko napiszę kilka ostatnich rozdziałów 🙂 No tak… ale dziś  nie o tym. Przechodzę do rzeczy!

Po co mi biznesplan?

Jeśli też zadajesz sobie to pytanie, to już spieszę z wyjaśnieniem. Jak już wspomniałam we wstępie taki dokument będzie Ci potrzebny, kiedy starasz się o dofinansowanie na własną działalność. Jeśli wykażesz w nim, że Twój biznes ma szansę utrzymać się na rynku, to istnieje spora szansa, że otrzymasz pieniądze. Jednak nie tylko w tym przypadku biznesplan jest bardzo przydatny. Dzięki niemu odpowiednio zaplanujesz działania, jakie masz zamiar podjąć w zakresie swojej firmy. Dodatkowo określisz cele i priorytety, jakie wiążą się z Twoją działalnością. Ustalisz też sobie progi do których powoli będziesz dążyć. Dzięki temu będziesz skoncentrowana na tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.

Wiesz już, po co Ci biznesplan. Kolejną ważną rzeczą jest umiejętne stworzenie takiego narzędzia. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Trzeba pamiętać o kilku istotnych założeniach. Nie ma jednego idealnego wzoru. Jednak niektóre części po prostu muszą się tam znaleźć, aby cały nasz wysiłek miał sens. Zaczynamy!

Jak napisać dobry biznesplan?

Poniżej przedstawiam Ci przykładową strukturę biznesplanu. Nie oznacza to, że nie możesz wprowadzać własnych ulepszeń, ale warto potraktować to jako wzór do własnej modyfikacji. Zaraz się przekonasz, że nie taki diabeł straszny 🙂

1. Streszczenie

Jest to najważniejsza część biznesplanu. Stanowi opis Twojej przyszłej działalności. W kilku poradnikach spotkałam się ze sugestią, że ten rozdział powinien być stworzony na końcu (podobnie jak ze wstępem do pracy dyplomowej). Co powinien zawierać? Cel dla którego powstał cały biznesplan (na przykład chęć otrzymania dotacji), opis planowanej działalności oraz produktów i usług jakie przewidujesz wprowadzić, wysokość i przeznaczenie potrzebnych środków, wątek dotyczący Twojego doświadczenia związanego z planowaną branżą. W tej części warto też uwzględnić umiejętności i zasoby, które są konieczne do realizacji Twojego projektu, oraz opis potencjalnych klientów.

2. Charakterystyka firmy

Ta część powinna zawierać takie elementy jak nazwa firmy, dane adresowe, przewidziana forma prawna, przedmiot działalności, krótkie przedstawienie właściciela, także cel i misję Twojej firmy.

3. Charakterystyka przedsięwzięcia

Jest to część przewidziana na dogłębną analizę przedmiotu działalności Twojego biznesu. Powinnaś zwrócić uwagę na to, jakie cechy będą posiadać Twoje produkty, czy usługi, a także opisać co wyróżni je na tle konkurencji. W zależności od tego czym chcesz się zajmować powinnaś również opisać planowane sposoby sprzedaży i dystrybucji, usługi posprzedażowe jakie przewidujesz w swojej firmie, technologie, które będą wykorzystane przy wytwarzaniu Twoich produktów, informacje na temat posiadanych przez Ciebie patentów i praw autorskich, a także plany związane z przyszłymi udoskonaleniami produktów i usług. W tej części warto też wspomnieć o planowanych cenach, rabatach i ogólnej strategii cenowej.

4. Pracownicy i kadra zarządzająca

Jeśli masz zamiar samodzielnie prowadzić swoją firmę, to musisz o tym wspomnieć w tej części. Jeśli jednak przewidujesz stworzenie większego zespołu to skup się na wypisaniu kwalifikacji kadry kierowników i pracowników, przedstaw ogólną strukturę firmy, podział obowiązków, planowany system nagradzania i motywowania kadry, a także sposób monitorowania podejmowanych działań. Wszystko jednak zależy od tego, czym ma się zajmować Twoja firma.

5. Analiza obecnego rynku

W tej części powinnaś się skupić na opisie otoczenia, w jakim będzie działać Twoja firma. Warto wspomnieć o tym, jakie są tendencje i zachowania rynku i na jakim poziomie jest jego rozwój. Powinnaś także wskazać i opisać istniejącą już konkurencję. Możesz ponownie wspomnieć o tym jacy będą potencjalni odbiorcy Twoich produktów i usług. Jest to też dobre miejsce na umieszczenie analizy SWOT, czyli analizy mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń dla Twojej firmy (o tym jak przeprowadzić analizę SWOT pisałam już tutaj).

6. Promocja i marketing

W ramach tego fragmentu przedstaw planowaną strategię marketingową oraz sposoby reklamy i promocji Twoich produktów i usług. Określ w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do swoich klientów (Internet, praca, ulotki, radio, telewizja, billboardy) i jaki masz planowany budżet reklamowy. Warto wspomnieć też o planowanych sposobach pozyskiwania partnerów biznesowych, przewidzianych kampaniach reklamowych, a także metodach kreowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy (warto zgłębić swoją wiedzę o Public Relations).

7. Analiza finansowa

Bardzo ważna część, która w decydującym stopniu przyczynia się do tego, czy planowane przez Ciebie przedsięwzięcie się powiedzie. Analiza powinna zawierać przewidywany plan inwestycji, prognozę sprzedaży, przewidywania dotyczące zysków i strat. Czasem konieczne jest również zamieszczenie wykazu środków trwałych, jakie posiadasz. W analizie finansowej warto chociażby dla samej siebie dodać prognozowane zyski i oczekiwany obrót Twojej firmy za pierwszy rok jej działalności.

8. Twoje plany i harmonogram działań

W ramach tego rozdziału powinnaś jeszcze raz przedstawić cele Twojej firmy, a także opracować harmonogram działań, które przyczynią się do ich realizacji. Warto wypisać je wraz z planowanymi terminami realizacji. Możesz też podać przewidywane czynniki, które mogą mieć wpływ na czas i efekt końcowy Twoich przedsięwzięć. W ramach swojego planu możesz umieścić takie działania jak stworzenie strony internetowej, organizacja kampanii reklamowych, zaprojektowanie ulotek, wprowadzenie karty stałego klienta, promocje świąteczne i wszystko, co będzie miało wpływ na rozwój Twojego biznesu. Zwykle przyjmuje się, że harmonogram powinien być rozpisany na okres przynajmniej 5 lat.

Pamiętaj, że to co umieścisz w biznesplanie to nie jakieś bezwzględne do wykonania założenia. Wiadomo, że część rzeczy może potoczyć się nie po Twojej myśli. Ma być to jedynie kierunkowskaz dla Twojej firmy. Naprawdę warto przyłożyć się do stworzenia biznesplanu, nawet jeśli nie zamierzasz się starać o żadne dotacje. Taki dokument z pewnością Ci pomoże, w końcu powinnaś mieć jakieś miejsce, w którym jasno spiszesz swoje cele biznesowe. Nawet jeśli od dawna prowadzisz działalność to wcale nie oznacza, że na biznesplan jest za późno! Warto jeszcze raz zastanowić się do czego tak naprawdę dążysz, jakie efekty chcesz osiągnąć w swoim biznesie. To da Ci nie tylko szersze spojrzenie na własne działania, ale przede wszystkim doda Ci motywacji do dalszej pracy.

To co, stworzysz biznesplan dla swojej firmy? 🙂 Posiadasz w ogóle własną działalność? A może planujesz jej założenie?