Jest wiele sposobów na promocję własnej firmy, nawet jeśli jest on niewielka. Mam jednak na uwadze, że wiele z nas, szczególnie na początku prowadzenia działalności, dba o maksymalne obniżenie pojawiających się kosztów. Nic dziwnego, ZUS pożera ich wystarczająco dużo.  Aby zarobić na opłacenie podatków i własne utrzymanie konieczne jest jednak ciągłe docieranie do nowych klientów. Pewnie zastanawiacie się, jak promować firmę, żeby przy okazji nie zbankrutować? Dziś mam dla Was 20 niedrogich (a w większości przypadków zupełnie darmowych!) sposobów na to jak promować firmę.

Praktycznie każdy z wymienionych przeze mnie pomysłów sprawdzi się w różnego rodzaju branżach. Zaczęłam od przedstawienia tych zupełnie podstawowych, znanych zapewne każdej z Was. Myślę jednak, że warto umieścić je w tym zestawieniu. Wielu początkujących przedsiębiorców zapomina bowiem o tym, że warto stworzyć własną stronę, czy też pojawiać się na spotkaniach branżowych. Jestem pewna, że jeśli skorzystacie przynajmniej z połowy zaprezentowanych przeze mnie porad, to zauważycie znaczący wzrost zainteresowania Waszym biznesem. Polecam zaopatrzyć się w kartkę i długopis i zapisać sobie te sposoby, które Waszym zdaniem najlepiej sprawdzą się w promocji prowadzonej przez Was firmy 🙂

Jak promować firmę – 20 skutecznych sposobów

1. Blog/strona firmowa

Absolutna podstawa promocji własnego biznesu. Obecnie ciężko wyobrazić sobie nowoczesną i dobrze prosperującą firmę bez własnego miejsca w sieci. Strona internetowa sprawia, że biznes odbierany jest bardziej profesjonalnie. Dzięki niej potencjalni klienci mogą zapoznać się z naszą ofertą, nie tracąc czasu na wysyłanie maili, czy wykonywanie do nas osobistych telefonów. Strona jest doskonałą wizytówką biznesu. Możemy zawrzeć na niej wszystko to, co sprawi że nasza działalność będzie atrakcyjna dla ludzi. Tradycyjny blog również genialnie sprawdzi się przy promowaniu własnej firmy. Klient z którym zbudujemy relacje dzięki wartościowym artykułom (związanym oczywiście z tematyką naszego biznesu) z pewnością zostanie z nami na dłużej!

2. Fanpage

Fanpage to od jakiegoś czasu niemal obowiązkowa „konsekwencja” posiadania własnej strony. To świetny sposób na urzymanie codziennego kontaktu z klientami. Warto postarać się, aby fanpage był naprawdę wartościowym miejscem, a nie tylko zbiorem informacji o aktualnych promocjach i wydarzeniach.

3. Kanał na YouTube

Uważam, że praktycznie każdy biznes można wypróbować dzięki obecności na YouTube. Nagrania video dają nam wiele możliwości, od tworzenia tutoriali, po wypowiedzi eksperckie, relacje z wydarzeń i przedstawienia opinii zadowolonych klientów. Warto przemyśleć założenie takiego firmowego kanału. Nawet jeśli nie wpłynie na zwiększenie zainteresowania naszym biznesem, to przynajmniej poprawimy swoją umiejętność pracy z kamerą. A to zawsze się przyda 🙂

4. Eventy branżowe

To dobry sposób, jeśli chcesz nawiązać współpracę z innymi przedsiębiorcami. Uczestnictwo w różnego rodzaju eventach branżowych pozwala na poznanie wielu tzw. “kolegów po fachu”. Warto przynajmniej raz na kwartał wybrać się na takie wydarzenie. Oczywiście nie można wtedy zapomnieć o odpowiednio przygotowanych wizytówkach!

5. Własne projekty

Ciekawe autorskie projekty nie raz pomogły wyróżnić się i znacznie wypromować konkretnym markom. Warto stawiać na własne, unikalne przedsięwzięcia. Rób niebanalne akcje, organizuj wydarzenia, zachęcaj do udziału innych ludzi. Jeśli sprawisz, że Twoja niestandardowa działalność stanie się popularna, to trafisz do wielu zaciekawionych klientów.

6. Wystawianie się

Myślałaś kiedyś o własnym stoisku na targach biznesowych bądź tematycznych? Jest to doskonała okazja żeby ludzie mogli zapoznać się z Twoją marką, a dodatkowo mieli szansę zamienić z Tobą kilka słów i dokładnie przyjrzeć się Twoim produktom. Jeśli rozkręcasz biznes z żywnością, wyrobami handmade, masz sklep internetowy, albo prowadzisz inną działalność wytwórczą, spróbuj!

7. Produkt/logo w akcji

Pewnie większość z Was zastanawia się teraz, o co właściwie chodzi. Już tłumaczę. Kojarzycie może akcje, w ramach których firmy prezentowały nadesłane zdjęcia swoich klientów, które uwieczniały produkt, bądź logo ich marki? Taką strategię stosuje m.in. magazyn Madame. Na jego fanpage’u co jakiś czas publikowane są zdjęcia prezentujące magazyn w rękach czytelniczek. To bardzo niewymagający, ale równocześnie skuteczny sposób na promocję. Jeśli do takiej publikacji dodamy odpowiednie hasztagi, mamy duże szanse że zdjęcia rozprzestrzenią się po sieci i zostaną zauważone przez nowych, potencjalnych klientów.

8. Spotkania dla osób zainteresowanych konkretną tematyką

Na Facebooku powstaje coraz więcej grup tworzonych przez osoby interesujące się daną tematyką. Sama od czerwca prowadzę grupę, gdzie dyskutujemy o pozyskiwaniu klientów i zwiększaniu sprzedaży w kobiecych biznesach  (oczywiście serdecznie Was tam zapraszam!) Uczestnicy takich internetowych zrzeszeń nie rzadko organizują spotkania offline. Jeśli tematyka planowanego meetingu w jakiś sposób nawiązuje do Twojego biznesu, to spokojnie możesz o nim wspomnieć w trakcie wspólnych rozmów. Zaletą takich spotkań jest to, że jeśli od dłuższego czasu udzielasz się w danej grupie, odpowiadasz na pojawiające się pytania, pomagasz i podsuwasz rozwiązania, to pozostali uczestnicy zapewne już Cię kojarzą (i Ty z pewnością także kojarzysz niektóre osoby), a co za tym idzie, dużo łatwiej będzie Wam nawiązać relacje.

9. Sprzedaż produktów testowych

Zacznę od tego, że tworzenie produktów, czy usług testowych, to naprawdę świetna sprawa. Ponosząc niewielkie koszty możemy wypróbować swój pomysł na niewielkiej grupie docelowej. Dzięki temu poznajemy jego wady i zalety oraz jesteśmy w stanie wprowadzić konieczne usprawnienia zanim finalny produkt pojawi się na rynku. Wersja testowa powinna być oczywiście sporo tańsza od planowanej wersji końcowej. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, to zaoferuj ją nawet za darmo. Jest to doskonała szansa na promocję Twojego produktu, jak i całej marki.

10. Konkursy dla klientów

Warto od czasu do czasu zorganizować jakiś nieskomplikowany konkurs dla swoich klientów. Nagrodą powinny  być oczywiście Twoje produkty. Im więcej osób weźmie w nim udział, tym więcej osób dowie się o Twojej firmie. Jeśli organizujesz kreatywny konkurs w mediach społecznościowych zadbaj o to, by zgłoszenia uczestników były opatrzone odpowiednimi hasztagami. Wystarczy proste połączenie – konkurs + nazwa firmy, przykładowo #konkursposukcesnaszpilkach. Dzięki takim prostym zabiegom na Twoją stronę trafi znacznie więcej osób.

11. Infografiki

Czy wiesz, że infografika to od jakiegoś czasu najskuteczniejsze i najlepiej rozprzestrzeniające się narzędzie do przekazu treści? Wszyscy uwielbiamy kolorowe grafiki, dzięki którym otrzymujemy maksimum wiedzy, przy zastosowaniu minimalnej ilości tekstu. Jest to forma, z której sama bardzo chętnie korzystam (mowa na przykład o realizowanych kiedyś środowych Treningach Sukcesu, które organizowałam kiedyś na swoim fanpage’u. Zadbaj o to, by na stworzonej przez Ciebie infografice znajdowało się logo lub przynajmniej nazwa Twojej firmy. Jeśli będziesz udostępniać ciekawe treści w przyjemnej dla oka formie, gwarantuję, że zauważysz wzrost zainteresowania Twoim biznesem.

12. Wystąpienia publiczne

Jeśli masz jakąkolwiek okazję, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas krótkiego przemówienia rób to śmiało! Jeśli zainteresujesz swoich słuchaczy na pewno zechcą bliżej przyjrzeć się Twoim działaniom. Poza tym to doskonały sposób, aby dołożyć cegiełkę do budowy swojego eksperckiego wizerunku w reprezentowanej przez siebie dziedzinie.

13. Własny produkt

Nie ma chyba lepszego sposobu na promowanie biznesu, niż tworzenie i  sprzedaż własnych wartościowych produktów. Jeśli ich jakość będzie naprawdę dobra, staną się reklamą samą w sobie. Zadbaj o to, by regularnie wypuszczać na rynek własne artykuły. Są one Twoją najlepszą wizytówką. Pamiętaj, że zadowolenie z poczynionego zakupu znacznie wpływa na chęć nabycia innych produktów danej firmy. Jeśli sprawisz, że niektórzy z Twoich klientów będą posiadać przynajmniej kilka rozmaitych wyrobów i gadżetów sygnowanych Twoim logo, to możesz być pewna, że ich zamiłowanie do marki z pewnością zostanie dostrzeżone przez ich rodzinę, czy znajomych.

14. Akcje z ludźmi z branży

Zamiast podkładać nogę konkurencji, zacznij z nią… współpracować. Pomyśl, zarówno Ty, jak i przedstawiciele podobnych firm macie pewną bazę klientów. Są to osoby w pewien sposób zweryfikowane (wiesz, że dana tematyka na pewno ich interesuje, skoro korzystają z usług konkurencji). Czy nie byłoby świetnie, gdyby chociaż część tych osób dowiedziała się także o Twoim biznesie? Oczywiście, że tak! Skuteczność akcji organizowanych z ludźmi specjalizującymi się w tej samej tematyce jest doskonale widoczna w blogosferze. Jednak Ty również możesz śmiało wykorzystać tę formę promocji. Odezwij się do ludzi działających w Twojej branży i wspólnie zastanówcie się nad tym, jaki projekt z powodzeniem moglibyście zrealizować. Zapewniam Cię, że takie działanie przyniesie korzyść dla obu stron.

15. Udostępnianie wiedzy za darmo

Jeśli myślisz, że robienie czegokolwiek za darmo to słaby sposób na promocję swojej marki, to naprawdę nie doceniasz potencjału takiej formy zdobywania nowych klientów. Sposobów na darmowe podzielenie się swoją wiedzą jest naprawdę wiele. Możesz założyć bloga, gdzie będziesz regularnie dodawać artykuły z tematycznymi poradami, możesz też nagrać krótki film wideo lub stworzyć kilkunastostronicowy poradnik w PDF. Wiedza udostępniana za darmo, to genialny „przyciągacz” ludzi zainteresowanych danym tematem. Pamiętaj jedynie, że to co oferujesz musi być wartościowe – nawet wtedy, gdy nie otrzymasz za to pieniędzy. W przeciwnym razie nikt nie zechce zapoznać się z pozostałą ofertą Twojej firmy.

16. Upominki dla stałych klientów

Warto docenić osoby, które po raz kolejny decydują się na zakup Twojego produktu, czy też skorzystanie z usług, jakie oferujesz. Wdzięczność możesz wyrazić dołączając do zakupu jakiś drobiazg (zależnie od rodzaju biznesu: pendrive, własnoręcznie wykonana kartka z podziękowaniem, breloczek, czy wspomniany wcześniej poradnik PDF). Taki miły gest, to doskonały sposób na to, by pokazać klientowi, że dbamy o niego i cieszymy się z jego obecności. Osobiście zauważyłam, że moi znajomi chętnie dzielą się zdjęciami takich upominków na Facebooku, czy Instagramie. Każdy przecież cieszy się z tego, że firma dostrzegła jego zainteresowanie marką. Sama w przyszłości chętnie wprowadzę u siebie podobną formę podziękowania.

17. Polecenia

To chyba najbardziej autentyczny sposób promocji. Polecenia jak nic innego powodują, że nowe osoby dużo łatwiej decydują się na skorzystanie z usług danej firmy. Skoro ktoś z ich znajomych lub rodziny był zadowolony z zakupu, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ich przypadku również tak będzie. Same nie do końca możemy wpłynąć na to, czy nasi klienci będą nas polecać (chociaż finalizując transakcję można im wspomnieć, że jeśli będą zadowoleni z usługi, to niezmiernie miło będzie, jeśli polecą naszą firmę zainteresowanym osobom), ale sporym gwarantem na dobre słowo jest prezentowana przez nas jakość i pełne wywiązanie się z naszych obowiązków.

18. Ogłaszanie swoich usług

Niewiele osób dowie się o Twojej firmie, jeśli nie będziesz się reklamować. To normalne, że musimy regularnie ogłaszać się z naszymi usługami. Wielu początkowych przedsiębiorców zupełnie o tym zapomina, a potem martwią się, że ich biznes nie przyciąga klientów. Reklama jest konieczna i korzystają z niej nawet czołowe marki, czemu więc Ty miałabyś tego nie robić?

19. Spotkania networkingowe

O networkingu pisałam już wiele razy, więc nie chcę zbytnio się powtarzać. Na moim blogu można znaleźć artykuł w którym opisałam w jaki sposób networking może doskonale  wpłynąć na rozwój kariery. Dodam tylko, że niezależnie od branży, jaką reprezentujemy warto skorzystać z możliwości, jakie dają tego typu spotkania. Poznawanie wielu nowych osób i nawiązywanie z nimi współprac, to naturalny sposób, dzięki któremu staje się coraz bardziej kojarzony wśród kręgów, w których się obracamy.

20. Ulotki

Sposób, który nie sprawdzi się w każdej branży, ale warto go wypróbować szczególnie, jeśli prowadzimy jakiś lokal gastronomiczny, czy też zajęcia sportowe. Zwykła ulotka zawierająca podstawowe informacje o firmie być może niewiele zdziała, ale jeśli przy jej okazaniu nowi klienci będą mogli otrzymać jakiś rabat, to prawdopodobieństwo jej efektywności (a co za tym idzie, skorzystania z naszych usług) znacznie się zwiększy.

To już wszystkie sposoby, jakie dla Was przygotowałam w dzisiejszym wpisie. Więcej skutecznych metod, które można wykorzystać przy promocji własnego biznesu oraz mnóstwo innych porad dotyczących budowania własnej działalności znajdziecie w moim e-booku. Jestem ciekawa, czy same korzystacie z jakichś dodatkowych form promowania swojej firmy? Jeśli tak, to koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu! No i napiszcie oczywiście, czy wykorzystacie moje porady 🙂