Wydawałoby się, że nawiązywanie nowych relacji jest czynnością na tyle zwyczajną i codzienną, że żadne zasady nie wchodzą tu w grę. Przecież każdy wie, że poznając nową osobę należy się przywitać, grzecznie przedstawić, powiedzieć kilka informacji o sobie i dowiedzieć się czegoś o drugiej stronie. Na co dzień taki schemat rzeczywiście się wystarcza, jednak jeśli chodzi o relacje biznesowe, które nastawione są głównie na nawiązanie współpracy to sprawa jest dużo bardziej złożona. Widząc Wasze duże zainteresowanie tematem spotkań networkingowych postanowiłam opowiedzieć Wam o zasadach skutecznego networkingu. Niech służą Wam i przynoszą oczekiwane efekty!

Ten wpis jest drugą częścią zapowiedzianej kilka tygodni temu serii o networkingu. W poprzednim artykule z tego cyklu opowiadałam Wam o tym, dlaczego tego typu spotkania są skutecznym sposobem na rozwój kariery. Komentarze wskazywały na to, że bardzo wiele z Was jest zainteresowana taką formą nawiązywania relacji biznesowych. Jako, że część dziewczyn napisała, że nie ma w tej kwestii doświadczenia, ale chętnie by to zmieniła, pomyślałam, że warto Was do takiego debiutu przygotować 🙂 Oczywiście przedstawione poniżej wskazówki sprawdzą się także u tych z Was, które regularnie uczestniczą tego typu wydarzeniach. Jeśli do tej pory nie zauważyłyście efektów lub są one znikome, to koniecznie przeczytajcie ten artykuł do końca.

Spotkania networkingowe wyglądają bardzo różnie i organizowane są w rozmaitych miejscach. Czasem są samodzielnym wydarzeniem, innym razem stanowią część jakiegoś większego przedsięwzięcia, na przykład konferencji, czy szkolenia. Na spotkaniach, których głównym celem jest budowanie sieci relacji wśród obecnych uczestników zwykle obowiązuje zwyczaj zwięzłego przedstawienia siebie i swojej działalności. Powyższe wydarzenia są tworzone na stosunkowo niewielką skale, a liczba uczestników nie przekracza zwykle 20 osób, dlatego warunki pozwalają na to, aby każda z osób miała szansę na podzielenie się z grupą istotnymi informacjami na swój temat. Zanim przejdę do opisania zasad  networkingu podpowiem Wam, jak taka prezentacja powinna wyglądać.

Czym charakteryzuje się dobra prezentacja?

Uczestnicząc w spotkaniach networkingowych zauważyłam, że większość osób ma skłonność do powtarzania schematu, który przyjęli poprzedzający ich uczestnicy. Jeśli pierwsza osoba poproszona o prezentacje powie swoje imię, zawód i to, że wolnym czasie lubi czytać książki, to prawdopodobnie 90% osób nie wyłamie się i powtórzy dokładnie taki sam wzorzec. Jest to naprawdę kiepskie rozwiązanie! Pomyślcie, czy podczas prezentacji piętnastej osoby jesteście w stanie zapamiętać o czym mówiła pierwsza? Jeśli wszystkie wypowiedzi będą wyglądać tak samo, to szansa jest naprawdę znikoma. W networkingu chodzi o to żeby zainteresować sobą ludzi. Nie osiągniemy tego klepiąc za kimś tą samą regułkę.

Jak w takim razie powinna wyglądać dobra prezentacja? Warto wyłamać się z przyjętego schematu i przedstawić się w ciekawy, przyciągający uwagę sposób. Zamiast Cześć, jestem Ola i jestem grafikiem można na przykład powiedzieć Jestem Ola i każdemu z Was w krótkim czasie mogę wyczarować wizytówki i inne materiały graficzne, które będą w pełni odzwierciedlały Waszą osobowość i charakter Waszego biznesu. Prawda, że brzmi to o wiele lepiej? Osoby, które się wyłamują się z powielanego przez resztę schematu są o wiele lepiej zapamiętywane przez grupę. I o to właśnie chodzi. Podczas prezentacji naprawdę warto wspomnieć o tym, co możemy zaoferować pozostałym uczestnikom. Ludzie bardzo szybko wyłapują, jakie korzyści mogą wynieść z danej relacji biznesowej i jest to często kluczowy czynnik decydujący o tym, czy dana relacja w ogóle zostanie nawiązana. Dlatego śmiało mów o tym w czym możesz pomóc. Oczywiście rób wszystko w zgodzie ze sobą i nie pozwól żeby Twoje dobre intencje zostały podstępnie wykorzystane.

Mała wskazówka: podczas prezentacji warto zapisywać sobie imiona i podstawowe informacje o osobach, które szczególnie nas zainteresowały. To bardzo ułatwi nawiązanie późniejszego kontaktu.

Pora przejść do reszty zasad networkingu. Nie ma ich dużo, ale zapewniam Was, że przestrzeganie każdej z nich zdecydowanie wpłynie na efektywność spotkań, w których będziecie uczestniczyć.

Zasady skutecznego networkingu

1. Przygotuj niebanalne wizytówki

Sprawa, którą warto się zająć najlepiej kilka tygodni przed planowanym spotkaniem. Jeśli Photoshop to dla Ciebie czarna magia, to pomyśl o zleceniu wykonania projektu komuś innemu. Z raz przygotowanego wzoru można w każdym momencie dodrukować nowe wizytówki, więc jest go rzecz dość opłacalna. Wydruk nie wychodzi drogo, nawet jeśli wzory są obustronne, do czego zachęcam. Na jednej stronie można umieścić dane kontaktowe i nazwę firmy, na drugiej logo i jakieś ciekawe hasło. Wizytówki są bardzo ważnym elementem networkingu, dlatego postaw na takie, które będą spersonalizowane i naprawdę miłe dla oka. Kilka razy na różnego rodzaju spotkaniach zdarzyło mi się, że ktoś prosił o moją wizytówkę, bo zauważył, że jest charakterystyczna i kolorowa. Także mówię Ci, to działa! 🙂

2. Nie wpychaj wizytówek wszystkim uczestnikom spotkania

To najlepszy sposób żeby ich do siebie zrazić. Nie każdy skorzysta z Twoich usług, a nawet niewielu będzie nimi w ogóle zainteresowanych. Chodzenie i wręczanie wizytówek bez słowa to najgorsza z możliwych opcji. Jestem praktycznie pewna, że obdarowana osoba nigdy nie zajrzy na Twoją stronę. Dlaczego? Bo kompletnie nie wzbudziłaś jej zainteresowania. Wręcz przeciwnie, stworzyłaś wrażenie osoby desperacko poszukującej nowych klientów.

3. Inicjuj rozmowy

Wiele osób ma problem z zagadywaniem do obcych osób. Jednak mimo najszczerszych networking bez rozmowy nie będzie możliwy. Jak więc nawiązywać pogawędki, gdy wokół Ciebie same obce twarze? Zdecydowanie najłatwiej jest na spotkaniach typowo networkingowych. Jeśli wysłuchałaś wszystkich prezentacji to na pewno znajdzie się pretekst żeby do kogoś zagadać. Ktoś zainteresował Cię swoją branżą, ktoś inny podobnymi do Twoich zainteresowaniami. Wystarczy, że podejdziesz, przedstawisz się i zaczniesz Podczas prezentacji mówiłeś, że zajmujesz się/jesteś/lubisz… i potem już idzie z górki 🙂 Trudniej jest gdy networking jest częścią jakiegoś innego wydarzenia, bo wtedy ludzie są zupełnie anonimowi. Najprostszym rozwiązaniem jest wtedy dołączenie się do grupy gawędzących już osób. Z początku możesz po prostu stanąć obok nich i przysłuchiwać się rozmowie. Potem dorzuć coś od siebie, albo zagadaj do konkretnej osoby, z której wypowiedziami najbardziej się zgadzasz. No dobrze, ale co zrobić, jak na sali nie ma żadnych grupek? Wtedy po prostu podejdź do jakieś samotnie stojącej osoby i zapytaj jak podoba jej się konferencja/szkolenie. W tym przypadku uczestnicy są sobie obcy i kompletnie nie wiesz kto czym się zajmuje. Wiesz natomiast jedno, macie podobne zainteresowania, skoro znaleźliście się na tym samym wydarzeniu 🙂 To zawsze dobry pretekst do rozmowy!

4. Nawiązuj pozytywne relacje i zadawaj pytania swoim rozmówcom

Networking opiera się na budowaniu relacji. Jednak nie mogą się one sprowadzać do egoistycznego wyszukiwania korzyści ze znajomości z drugą osobą. Owszem są one istotne, bo decydują o tym, czy nawiążemy z kimś współpracę, ale trzeba pamiętać, że normalna relacja to dwie osoby, które mogą obustronnie wymieniać między sobą jakieś dobra (niekoniecznie materialne). Podstawą jest zbudowanie szczerej więzi z drugim człowiekiem. Podczas rozmowy bądź otwarta, zadawaj pytania, dowiedz się czegoś  o zainteresowaniach i pasjach Twojego rozmówcy. Nie mów cały czas o sobie, nie przechwalaj się bez ustanku swoim biznesem. Najlepszą metodą na wręczenie komuś wizytówek w sposób zupełnie nienachalny jest wzbudzenie w rozmówcy sympatii i zainteresowania swoją osobą, bez przytłaczania jej. Daruj sobie więc agresywny networking. Biznes to nie wszystko, na spotkaniu możesz poznać wielu interesujących ludzi. Szkoda zaprzepaścić tę szansę skupiając się wyłącznie na własnych korzyściach.

5. Wyłapuj osoby, z którymi potencjalnie mogłabyś nawiązać ciekawą współpracę

Przypuśćmy, że w danym momencie szukasz fotografa, który zrobi Ci dobrą sesje wizerunkową i programisty, który pomoże w przygotowaniu nowej strony. Jest szansa, że poznasz takie osoby na networkingu. Warto więc podchodzić do tego spotkania w sposób otwarty. Przyjaźnie nawiązana relacja zlikwiduje wiele barier, które pojawiają się na przykład wtedy, gdy zgłaszasz się do firmy z konkretnym zleceniem. Dlatego uważnie przysłuchuj się, jakie są potrzeby poznanych osób i w czym się specjalizują Jeśli od dawna marzysz o zorganizowaniu własnego warsztatu z rękodzieła, a w trakcie wydarzenia dowiedziałaś się, że jedna z uczestniczek pasjonuje się wyrobami handmade i sama chętnie je tworzy, to koniecznie z nią porozmawiaj! Może akurat wyjdzie z tego ciekawa współpraca.

6. Podtrzymuj kontakt po spotkaniu

Wiele osób uczestniczących w spotkaniach networkingowych zapomina o tym, że nawiązane relacje należy pielęgnować, bo zaniedbane szybko usychają. Dlatego po powrocie do domu napisz maila do osób, z którymi szczególnie miło spędziłaś czas. Podziękuj za rozmowę, potwierdź chęć do zaangażowania się we wspólny projekt. Tylko zrób to szczerze! Pamiętaj żeby utrzymywać kontakt, oferować pomoc, co jakiś czas zaproponować spotkanie, czy zainicjować pogawędkę. Tylko w taki sposób zbudowana przez Ciebie sieć kontaktów będzie naprawdę stabilna.

W następnym artykule z tej serii przygotuje dla Was informacje na temat spotkań dla kobiet i innych możliwości networkingu. Dajcie znać, czy podoba Wam się ten pomysł. Wiele z Was pytało do jakich grup networkingowych należę, więc byłaby to dobra okazja żeby o tym wspomnieć.

Jakie zasady skutecznego networkingu dodałybyście od siebie?