Pamiętasz czasy, kiedy wystarczyło mieć mały sklepik na obrzeżach miasta, a i tak bez żadnych reklam klienci regularnie zjawiali się tam po to, by zakupić potrzebne im towary? Ja też nie 😉 Teraz biznes rządzi się zupełnie innymi prawami. Bez względu na to, czy prowadzisz działalność lokalną, czy trafiają do Ciebie klienci z wielu miast musisz się promować, a dodatkowo być tam, gdzie bywa teraz większość odbiorców. Oczywiście chodzi o Internet! Minęły czasy kiedy biznesy przez lata prosperowały bez własnej strony internetowej. Obecnie nawet w przypadku, gdy ktoś odnajdzie Cię offline, to i tak z dużym prawdopodobieństwem przeszuka sieć, żeby dowiedzieć się więcej na temat Twojego biznesu. Nie chcesz chyba, by nie znalazł ani jednej wzmianki o tym co robisz? Koniecznie dowiedz się, co powinna zawierać strona firmowa i wyjdź na przeciw potrzebom rynku i Twoich klientów.

Zawsze przeżywam spory szok, gdy podczas konsultacji biznesowych okazuje się, że moje klientki nie posiadają własnej strony. Wiem jednak, że nie każdy wie o takiej konieczności i zdaje sobie sprawę, jak wiele korzyści potrafi to przynieść. Czy obecność w sieci jest konieczna dla każdej branży? Powiedziałabym, że dotyczy to 90% biznesów, w szczególności takich, które pozyskują klientów przez Internet. Jeśli jesteś copywriterem, grafikiem, stylistką, doradcą, coachem, czy nawet przedstawicielką branży MLM to uwierz, że własna strona jest dla Ciebie czymś obowiązkowym.

Strona biznesowa nie tylko stanowi świetną wizytówkę, którą możesz podesłać potencjalnemu klientowi, ale także jest swego rodzaju siecią łapiącą klientów poszukujących danych usług przez wyszukiwarkę. Jak powinna wyglądać? Nie chcę tu skupiać się na kwestiach wizualnych, bo to w dużej mierze sprawa gustu. Po części kwestię identyfikacji wizualnej poruszałam już na blogu. Jedno jest pewne, musi być przejrzyście, estetycznie i intuicyjnie. Poza tym całość musi pasować do charakteru biznesu, taka spójność jest bardzo istotna. Dużo ważniejsze są jednak informacje, które na niej zawrzesz. Dzięki Twojej stronie potencjalny klient ma szansę nawiązać z Tobą wstępną relację i poznać najważniejsze fakty o Twoim biznesie.

Zakładki, które powinna zawierać Twoja strona biznesowa

Oferta

Jedna z najważniejszych zakładek na Twojej stronie. To tutaj powinnaś zamieścić wszystkie możliwe formy współpracy, których chciałabyś się podjąć. Możesz to zrobić zarówno w formie opisu, jak i ciekawej grafiki. Dodaj też informację na temat tego, do kogo skierowana jest Twoja oferta. Chodzi tu o konkrety, przykładowo: Oferta skierowana jest do osób które chciałyby stworzyć przyciągające teksty na swoją stronę internetową, ulotki, plakaty i inne formy promocji swojego biznesu. Jeśli sprzedajesz produkty to również zamieść ich opis, a w miarę możliwości także zdjęcia.

Korzyści dla klienta

Tę zakładkę możesz połączyć z poprzednią. Wypisz jakie korzyści może dać klientowi współpraca z Tobą. Jeśli na przykład zajmujesz się korektą to możesz zapewnić potencjalnemu klientowi poprawność stylistyczną, ortograficzną i interpunkcyjną jego tekstów oraz sprawić, że jego działania będą odbierane jako profesjonalne i odpowiednio dobrane do konkretnej grupy docelowej.

O mnie

Niezwykle ważna zakładka, która pomoże Ci nawiązać wstępną relację z klientem. Oprócz krótkiej prezentacji na swój temat, postaraj się zaciekawić osobę, która trafiła na Twoją stronę. Napisz o tym, dlaczego zdecydowałaś się na konkretną działalność, co najbardziej cenisz w swojej pracy, do jakich efektów dążysz. Pamiętaj, że klient musi czuć Twoją pasję i zaangażowanie, to w jaki sposób piszesz o sobie daje mu wstępny obraz tego, jakim jesteś człowiekiem. Zakładka „O mnie” powinna zawierać również Twoje zdjęcie. To niezwykle ważny element budowy zaufania. Ludzie lubią wiedzieć, z kim mają do czynienia, choćby wirtualnie. Warto tu zawrzeć również sekcję “Dlaczego ja?”, w której opiszesz jakie kompetencje sprawiają, że klient powinien wybrać właśnie Ciebie.

Dotychczasowe projekty

Ta zakładka stanowi Twoje portfolio. W wielu branżach przedstawienie dotychczasowych realizacji to konieczność. Napisz dla kogo pracowałaś, za co byłaś odpowiedzialna, ewentualnie ile czasu trwały konkretne współprace. Do każdego projektu bądź strony postaraj się dołączyć link, gdzie można zobaczyć efekty Twojej pracy.

Rekomendacje

Rekomendacje to taka subtelna karta przetargowa dla Twojego biznesu. Wiadomo, że jako osoba prowadząca daną działalność będziesz ją oceniać w samych superlatywach. Dlatego bardzo ważne są obiektywne opinie z zewnątrz, najlepiej takie zawierające zdjęcia klientów, ich dane (imię i nazwisko) oraz adres do ich strony, jeśli taką posiadają. Na swojej stronie koniecznie powinnaś zamieścić rekomendacje osób z którymi współpracowałaś do tej pory. Nie martw się jeśli do tej pory nie miałaś wielu klientów. Liczba rekomendacji nie musi być szalona, wystarczy pięć naprawdę rzeczowych wypowiedzi.

Kontakt

Na stronie musi znaleźć się jakiś kontakt do Ciebie – najlepiej jeśli będzie to adres mailowy i numer telefonu. Możesz też stworzyć specjalny formularz kontaktowy, który pozwoli na kontaktowanie się z Tobą bez konieczności kopiowania maila i logowania się do poczty mailowej. W niektórych branżach konieczne są również dane adresowe. Mile widziana jest również mapka pozwalająca bezpośrednio na stronie znaleźć lokalizację Twojej firmy.

Oczywiście Twoja strona powinna posiadać jeszcze kilka dodatkowych elementów takich jak logo, slogan (jeśli takowy posiadasz), a także widget odsyłający do fanpage’a na Facebooku. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na stronie głównej również znajdowało się Twoje zdjęcie, osobiście takie strony cenię sobie najbardziej. Reszta zależy od Twojej branży. Jeśli posiadasz stałe ceny usług możesz dodać zakładkę cennik. Jeśli prowadzisz jakiś lokal, konieczne będą jego zdjęcia. W wielu przypadkach przydadzą się również jasno spisane warunki współpracy.

Posiadasz swoją stronę biznesową? Jakie dodatkowe elementy uważasz za konieczne?