Wychodzenie z inicjatywą i otwarte oferowanie swoich usług bywa problematyczne, szczególnie wtedy, gdy dopiero startujemy ze swoją działalnością. Każdy kto samodzielnie zdobywa swoich klientów wie, że na początku ciężko przełamać się i jasno zakomunikować komuś, co możemy dla niego zrobić. Sytuacja dodatkowo pogarsza się kiedy musimy powiedzieć, ile to będzie kosztować. Dziś podpowiem Wam co zrobić, kiedy brakuje Wam odwagi w oferowaniu własnych usług.
Zdaję sobie sprawę, że należę do dość wąskiego grona osób, które nigdy nie miały większych problemów z tym, żeby zaproponować komuś swoją pracę. Wynika to prawdopodobnie z tego, że już w liceum podejmowałam się różnych zadań i nigdy nie odmawiałam pojawiającym się propozycjom. Moi zleceniodawcy zawsze byli informowani, jeśli nie miałam w danej kwestii doświadczenia, a mimo to, widząc moje zaangażowanie, chcieli bym podjęła się zadań nieco wykraczających poza to, co już umiem. Taka doza zaufania od praktycznie obcych ludzi pozwoliła mi zdobyć przekonanie, że jeśli naprawdę się na czymś znam, to powinnam otwarcie to komunikować i oferować ludziom swoją pomoc.
Znam jednak kilka osób, które pomimo doświadczenia nadal mają opory żeby podjąć się płatnych zleceń. Nawet tych na tyle prostych, że z całą pewnością świetnie sobie z nimi poradzą. Dodatkowo zadając na mojej facebookowej grupie pytanie o największe trudności w biznesie, przekonałam się, że jest to problem dość powszechny wśród kobiet. Teraz pewnie zasmucę wiele osób, ale muszę powiedzieć to wprost: dopóki się nie przełamiecie, nie macie szans na rozwój swojej działalności. Nie macie nawet szans na jakikolwiek zarobek! Ciągłe ociąganie się ze zdobyciem pierwszych klientów, partnerów biznesowych, czy zleceniodawców wcale nie poprawi Waszej sytuacji, bo wszelkie doświadczenie najlepiej zdobywa się właśnie w praktyce. Praca z drugim człowiekiem czasami zupełnie mija się z tym, co opisane w podręcznikach. Dlatego sama wiedza, bez odpowiednich testów i weryfikowania jej na żywym organizmie na niewiele się zda.
Jak w takim razie odważnie oferować swoje usługi?
Mam kilka rad, które mówię każdej osobie, która obawia się odrzucenia swojej propozycji. Musicie uwierzyć, że naprawdę działają. Poza tym bezpodstawne martwienie się o to, że komuś nie spodoba się nasza usługa, nie jest chyba czymś, na co chcemy poświęcać czas, prawda? 🙂
1. Otwórz się na pojawiające się okazje
Nie mogę Cię zapewnić, że każda Twoja propozycja współpracy zostanie przyjęta. Prawdopodobnie tak nie będzie i musisz się z tym liczyć. Mimo wszystko nie bój się próbować! Przecież musisz jakoś zacząć. Każdy kolejny miesiąc zwłoki potęguje w Tobie przekonanie, że nie jesteś jeszcze gotowa. Nie spróbujesz, to nigdy się nie przekonasz!
2. Pozwól sobie na błędy
Nikt nie mówi, że pierwsza współpraca będzie wzorowa. Być może Twój pierwszy klient lub zleceniodawca nie będzie w 100% zadowolony z tego co zrobiłaś, ale przecież wszystko można poprawić, oferując konkretne zmiany i ulepszenia. Debiutując z daną usługą dopiero uczysz się reagowania na potrzeby drugiej strony. Dlatego zawsze zaczynaj od działań możliwie jak najmniej skomplikowanych, ale nie stój w miejscu!
3. Uświadom sobie, że każdy tak zaczyna
Pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć. W biznesie nie ma dróg na skróty, każdy zaczyna tak samo. Prędzej, czy później musisz się odważyć i wyjść z inicjatywą. Nie możesz czekać, że klienci, czy partnerzy sami do Ciebie trafią. Jak mają to zrobić, skoro nie mają pojęcia o tym, co robisz i nie ma nikogo, kto mógłby Cię polecić?
4. Poznaj oczekiwania
Dużo łatwiej będzie Ci spełnić wymagania klienta, jeśli najpierw poznasz jego potrzeby. Jeśli przykładowo, chcesz ruszyć z serią warsztatów kierowanych do kobiet poszukujących pracy, to udaj się do Urzędu Pracy, Ośrodka Pomocy Społecznej, czy innej instytucji i przedstaw swoją ofertę. Wyczul się jednak na to, jakie oczekiwania ma druga strona i co mogłabyś zaproponować żeby faktycznie im sprostać. Zyskasz wtedy dużo większą pewność, ze poradzisz sobie z tym zadaniem!
5. Przygotuj się na wątpliwości
Jeszcze przed wstępną rozmową zastanów się, jakie obiekcje może mieć druga strona. Przemyśl wszystkie możliwe pytania i nie daj się zaskoczyć. Nie wiem jak Ty, ale ja nigdy nie podjęłabym współpracy z osobą, która nie potrafi rozwiać moich wątpliwości. Warto być naprawdę przygotowanym i wiedzieć, co jesteśmy w stanie zaoferować.
6. Wyciągaj wnioski i usprawniaj to, co wymaga poprawy
Nie wszystko zawsze idzie jak po maśle. Nie możesz jednak załamywać się i rezygnować. Zawsze wyciągaj wnioski i rób wszystko żeby problemy, które się pojawiły nigdy nie miały już miejsca. Zastanów się co poszło źle. Może Twoja oferta nie jest odpowiednio dopracowana? Albo cena nie pasuje do Twojej grupy docelowej? Popraw co możesz i zrób kolejne podejście!
Najważniejsze to po prostu zrobić pierwszy krok! Nie ma lepszej rady niż po prostu zacisnąć zęby i działać. Pamiętajcie, nie popełnia błędów tylko ten, co nic nie robi.
Dla osób które mają odwagę, ale brakuje im pomysłu, jak zdobyć pierwszych klientów przygotowałam coś ciekawego 🙂 Zapisując się na newsletter Po Sukces Na Szpilkach otrzymacie teraz darmowego e-booka zawierającego 14 skutecznych sposobów na zdobycie pierwszych klientów. Jestem pewna, że zawarte w nim wskazówki pomogą Wam spojrzeć na Wasz biznes z innej, świeżej perspektywy. E-book jest dostępny od niedzieli i pobrało go już prawie 200 osób! Jeśli jesteście zainteresowane, zajrzyjcie na stronę newslettera.
Odważnie oferujecie swoje usługi? A może macie z tym problem?