Chyba każdy z nas chciałby żeby raz pozyskani klienci korzystali z naszych usług przez lata. Nic dziwnego, najwięcej kosztuje zdobycie nowego klienta i nie chodzi tu tylko o pieniądze. Trzeba poświęcić czas, zbudować zaufanie, przeprowadzić konkretną osobę przez ścieżkę, która przekona go do zakupu droższych produktów. Co więc zrobić by ograniczyć te koszty i sprawić aby klienci wracali do nas przez długie miesiące? Mam na to 7 skutecznych sposobów, które zaraz Ci przedstawię!
Zanim jednak przejdę do konkretów musisz mi (i sobie) obiecać, że przynajmniej jeden z nich zastosujesz jeszcze w tym tygodniu! Nie chcę słuchać wymówek, że brakuje Ci czasu, że teraz nie jest odpowiedni moment i nie masz do tego głowy. Jeśli twierdzisz, że są to wystarczające powody by nic nie zrobić to znaczy, że brak powracających klientów nie jest dla Ciebie specjalnym problemem i tak naprawdę nie chcesz by cokolwiek się zmieniło. A chcesz, prawda? 🙂
Co zrobić by klienci wracali i ponownie korzystali z naszych usług?
1. Dostarczaj im wartościowej wiedzy
Nie jest tajemnicą, że jednym z najlepszych sposobów na zdobycie i utrzymanie zainteresowania klientów jest ich regularna edukacja. To nie prawda że uczyć można tylko biznesu, makijażu, czy zdrowego odżywiania. Edukować klienta można niemal w każdej branży! Nigdy nie zapomnę jak na jednym z webinarów usłyszałam historię o tym jak pewien pan przygotował kurs, czy też e-booka na temat tego, w jaki sposób prawidłowo karmić kozy! Sama więc widzisz, że wiedza potrzebna jest w każdym zakresie 🙂 Jeśli jesteś grafikiem możesz przygotować video na temat tego jak w prosty sposób stworzyć ciekawy szablon do postów na Facebooku. Jeśli jesteś fotografem możesz udzielić kilku wskazówek o tym, jak dobrze zaprezentować się na zdjęciu. Użyj wyobraźni, dowiedz się jakie są problemy Twoich klientów i działaj!
2. Bądź obecna w ich codziennym życiu
Nie chowaj się! Działaj aktywnie w social mediach, publikuj ciekawe posty i zdjęcia, przeprowadzaj live’y, zapraszaj na webinary, po prostu bądź obecna w ich codziennym życiu. Dzięki temu, że będą mogli stale obserwować Twoje działania i Twoją markę za każdym razem gdy zechcą zakupić konkretny produkt (np. wieczorową sukienkę, artykuły do domu, czy ręcznie wykonywaną biżuterię) pomyślą właśnie o Tobie.
3. Pokaż im swój biznes od środka, daj się poznać
Czy wiesz, że chętniej kupujemy od osób, które znamy i lubimy? Nie kryj się więc za wykreowanym brandem, sama nim bądź! W czasie facebookowej transmisji na żywo pokaż swoim klientom w jaki sposób szyjesz swoje torebki, jak wygląda pakowanie zamówień, czy dobór materiałów do Twoich projektów. Opowiedz też o sytuacji jaka zdarzyła się ostatnio w Twojej firmie lub uchyl rąbka tajemniczej oferty jaką przygotowujesz na Święta. Możesz też odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania. Po prostu daj się polubić!
4. Przeprowadź dobrą komunikację posprzedażową
Relacja z klientem nie kończy się na opłaceniu transakcji, czy wysyłce produktu! Jeśli do tej pory w Twoim biznesie tak to właśnie działało to nie możesz się dziwić, że kolejne zamówienia po prostu się nie pojawiały. Zadbaj o dobrą komunikację posprzedażową. Zapytaj klienta jak sprawdza się Twój produkt, czy jest zadowolony z jego używania, dowiedz się czy jest coś, w czym mogłabyś jeszcze pomóc. Otwórz się jego potrzeby, poświęć trochę czasu na zbudowanie solidnej, szczerej relacji, a zobaczysz że przyniesie to niesamowite efekty!
5. Zaskakuj ich
Produkt wysłany do klienta nie zgadza się z tym co zamówił? Przyjmij to na klatę i wyślij drugą sztukę na swój koszt. Usługa niespodziewanie się przedłużyła? Podaruj w ramach przeprosin drobny upominek. Coś poszło nie tak? Przyznaj się do błędu i spraw by mimo wszystko Twoja firma została pozytywnie zapamiętana. Twoi klienci oczekują dobrej jakości? Daj im ekstrawysoką jakość! Zaskakuj ich, a będą wracać częściej niż myślisz!
6. Zadbaj o świetny kontakt
Nie każ czekać klientowi na odpowiedź dłużej niż 24 godziny, odpisuj na maile i odbieraj telefony jeśli tylko dzwonią w godzinach Twojej pracy. Zadbaj o to by kontakt z Twoją firmą był bezproblemowy i serdeczny. Nie ma chyba nic bardziej irytującego niż firmy, które zupełnie olewają nasze wiadomości i odpisują z tygodniowym opóźnieniem! Nie wiem jak Ty, ale ja w takim przypadku jestem totalnie rozczarowana i nigdy nie ponawiam zakupu. Nie pozwól by Twój biznes wywołał u klientów podobne odczucia.
7. Regularnie dostarczaj im powodów do działania
Główny problem w sprzedaży ciągłej polega na tym, że dość szybko zaczyna brakować powodów do zakupu. O ile nie sprzedajesz artykułów pierwszej potrzeby musisz regularnie dbać o to, by klienci wracali do Twojego sklepu i dokonywali kolejnych zamówień. Dobrą motywacją może być np. atrakcyjna promocja, udostępnienie pakietu konkretnych usług, czy wprowadzenie nowego produktu. Jeśli dasz klientom powód do zakupu to z pewnością będą do Ciebie wracać. Musisz jedynie wykazać się odrobiną inicjatywy. Więcej pomysłów znajdziesz w darmowym przewodniku na temat zwiększania sprzedaży.
Który z tych sposobów wykorzystasz i wdrożysz jako pierwszy? Uwierz, że wprowadzenie chociaż części z nich sprawi, że Twoi klienci zaczną systematycznie wracać, a Twój biznes zacznie opierać się na osobach, które cenią i uwielbiają Twoją markę! To jak? Który punkt pójdzie na pierwszy ogień? 😉
Całą ścieżkę klienta bardzo dokładnie omawiam w ramach miesięcznego, zaawansowanego Programu. W tym czasie krok po kroku ustalamy jaką wiedzę musi zdobyć klient i jakie działania musimy podjąć, aby zdecydował się na nabycie kolejnych produktów i usług z naszej oferty. Chcesz działać z nami? Jeśli tak, to zapraszam!
PS. Tytułowe zdjęcie zostało zrobione na Dominikanie i przedstawia standardowe, dominikańskie sklepy. Tam sprzedaż i pozyskiwanie klientów wygląda zupełnie inaczej niż u nas 🙂