Planujesz otworzyć własny biznes? Masz zamiar zrezygnować z niesatysfakcjonującego Cię etatu? A może po długich miesiącach poszukiwania pracy doszłaś do wniosku, że to najwyższy czas, by pójść w końcu za głosem serca i stworzyć coś swojego? Niezależnie od tego, jaka jest Twoja motywacja musisz wiedzieć, że zakładanie firmy i jej późniejszy rozwój to proces, do którego trzeba się przygotować! W dzisiejszym artykule znajdziesz 7 kroków, które pozwolą Ci stworzyć solidny fundament pod wymarzoną działalność. Poznasz też Maker Woman, wyjątkowy projekt stworzony we współpracy Stowarzyszenia Robisz.to i Fundacji Orange, który powstał z myślą o przedsiębiorczych kobietach, które chcą pozyskać potrzebne umiejętności, by jeszcze lepiej odnaleźć się na rynku.

Jak zapewne wiesz, prowadzenie własnej działalności ma wiele zalet. Daje poczucie niezależności, pozwala realizować własne, kreatywne pomysły, zapewnia niesamowite możliwości rozwoju, a także pozwala zarabiać na tym, co naprawdę kochamy. Jednocześnie jest to proces wymagający i niezwykle kształtujący charakter. W tym artykule opisałam 5 rzeczy, które musisz zmienić, zanim zdecydujesz się na założenie własnego biznesu. Sprawdź go i dowiedz się, czy jest coś, nad czym możesz popracować już dzisiaj. A potem koniecznie przejdź do siedmiu poniższych kroków, które pozwolą Ci stworzyć fundament pod udaną działalność i dowiedz się, w jaki sposób projekt Maker Woman pomaga kobietom w powrocie na rynek pracy i spełnianiu marzeń o wymarzonym biznesie!

7 kroków, jakie musisz wykonać zanim otworzysz własny biznes

1. Sprecyzuj, co chciałabyś robić

Wszystko zaczyna się od pomysłu! Dlatego zanim zaczniesz jakiekolwiek działania biznesowe określ wstępną wizję tego, na czym miałaby polegać Twoja działalność. Rozpisz cały pomysł na kartce i zobacz czy nie ma w nim ewentualnych, istotnych luk. Oczywiście cała koncepcja Twojego biznesu może i zapewne będzie zmieniać się z czasem, jednak już na początku musisz obrać cel, by wiedzieć do czego dążyć w codziennych działaniach. Jeśli masz problem z wyklarowaniem konkretnego pomysłu zastanów się, w czym jesteś dobra, jakie umiejętności mogłabyś rozwijać lub czego brakuje na obecnym rynku. Bądź otwarta, ale pamiętaj, by zawsze ocenić użyteczność swoich pomysłów z perspektywy przyszłego klienta.

2. Określ klienta docelowego

Jeśli masz już pomysł na biznes musisz określić do kogo będziesz kierować swoje produkty i usługi. Pamiętaj, że nie ma oferty, którą będą zainteresowani absolutnie wszyscy. O tym, jak będzie wyglądać Twoja ostateczna grupa docelowa po części zdecyduje rynek, jednak już w początkowej fazie musisz zadać sobie pytanie, dla kogo Twój produkt będzie najbardziej przydatny? Na początek określ podstawowe cechy Twojego klienta, jego płeć, wiek, miejsce zamieszkania (wieś, duże miasto), wysokość zarobków (co jest istotne przy późniejszym ustalaniu cen produktów) oraz potrzebę lub problem jaki chcesz rozwiązać w ramach swojego biznesu.

3. Sprawdź zapotrzebowanie rynku

Otwierając swój biznes musisz być elastyczna i działać w taki sposób, by dostosować się do faktycznych potrzeb odbiorców. Dlatego jeśli planujesz wystartować z własną działalnością warto przeprowadzić wstępne rozwiązanie i dowiedzieć się, czy nie planujesz działań, których nikt nie potrzebuje. To bardzo ważne, tym bardziej, jeśli Twój biznes ma opierać się na jakimś innowacyjnym pomyśle. Znajdź swoich potencjalnych klientów (nawet w najbliższym otoczeniu) i wypytaj o ich potrzeby w danym zakresie. W tym wpisie opisałam dokładnie, jak sprawdzić pomysł na biznes.

4. Zastanów się, w jaki sposób dotrzesz do szerszego grona zainteresowanych

Niezależnie od tego co zamierzasz robić, musisz dotrzeć do klientów, by przedstawić im swoją ofertę. Zaplanuj więc, jakich kanałów promocji użyjesz. W dobie Internetu Twoje możliwości są naprawdę duże. Możesz założyć fanpage na Facebooku, skorzystać z grup facebookowych, założyć profil na Instagramie lub prostą stronę lądowania (tak zwany Landing Page), która pozwoli Ci zebrać adresy mailowe zainteresowanych osób, w zamian za udostępnienie ciekawego dla nich materiału (np. w wersji krótkiego e-booka, czy nagrania). Wybierz to, co najlepiej pasuje do Twojej działalności.

5. Daj odbiorcom namiastkę swojej oferty

Wiesz jaki jest najlepszy sposób na to, by przekonać odbiorców do Twojego produktu lub usługi? Zaoferowanie im namiastki tego, co mogą dostać w oficjalnej wersji! Zastanów się, czy jesteś w stanie przygotować produkt testowy, prototyp lub pewną część projektu, którą już teraz mogliby zweryfikować Twoi potencjalni klienci. Jeśli zamierzasz działać online, to w większości przypadków bez problemu przygotujesz coś, co przy możliwe jak najniższych kosztach da odbiorcom obraz Twojej przyszłej usługi. Bardzo dobrym pomysłem jest też znalezienie beta-testerów, którzy przetestują wstępną wersję Twojego produktu (lub usługi) i powiedzą Ci, co na tym etapie można poprawić, by jeszcze lepiej spełniał on swoją funkcję.

6. Dostosuj swój model biznesowy

Model biznesowy to nic innego jak podstawowe informacje stanowiące fundament Twojego biznesu, dzięki którym wiesz do kogo kierujesz swoje usługi, jak możesz segmentować swoich klientów, w jaki sposób zarabiasz, jakie produkty sprzedajesz (i jakimi kanałami dystrybucji) oraz jakie działania podejmujesz, by pozyskać kolejnych klientów i zwiększać swoją płynność finansową. Model biznesowy to rzecz, którą z pewnością dopracujesz z czasem, po tym jak przetestujesz różne rozwiązania. W wielu firmach wybranie i dostosowanie odpowiedniego modelu biznesowego zajmuje nawet dwa lata, a więc nie spiesz się, tylko daj sobie czas na zweryfikowanie tego, jakie techniki sprawdzają się u Ciebie najlepiej.

7. Testuj i dopasowuj kolejne rozwiązania do potrzeb rynku

Pamiętaj, że każdy biznes otwierany przez osobę, która nie posiada jeszcze doświadczenia w prowadzeniu i rozwoju działalności jest pewnego rodzaju eksperymentem, który musi sprostać oczekiwaniom klientów i obecnego (również lokalnego) rynku. Nie ma w tym jednak nic złego i jest to normalna kolej rzeczy, przez którą musi przejść każdy początkujący przedsiębiorca. Pamiętaj, że o powodzeniu Twojego pomysłu w dużej mierze będzie decydować Twoja konsekwencja, pracowitość, otwartość na potrzeby odbiorców oraz elastyczność w działaniu. Testuj i dopracowuj kolejne rozwiązania, a zobaczysz, że z czasem zdobędziesz miłość i zaufanie swoich klientów!

Niezależnie jednak od etapu i tego, co zdecydujesz się robić ciągle zdobywaj potrzebne kompetencje, inwestuj w wiedzę i dbaj o to, by Twoje umiejętności pozwoliły Ci zająć solidną pozycję na rynku. Obecnie masz do wyboru mnóstwo form nauki, od tradycyjnych książek, po webinary, kursy czy szkolenia. Możesz też wziąć udział w zupełnie darmowych projektach, w trakcie których zdobędziesz nowe umiejętności i poznasz grono przedsiębiorczych osób.

Jednym z takich projektów jest Maker Woman adresowany do kobiet wchodzących lub powracających na rynek pracy. Jest to doskonałe rozwiązanie zarówno dla tych pań, które dopiero rozpoczynają życie zawodowe, jak i dla tych, które zakończyły urlop macierzyński czy wychowawczy i potrzebują wsparcia i dodatkowej motywacji, by wrócić do pełnej aktywności zawodowej.

Maker Woman stawia przede wszystkim na edukację w zakresie nowych technologii i rzemiosła. Projekt ten realizowany jest przez Stowarzyszenie Robisz.to oraz Fundację Orange, która na co dzień działa na rzecz nowoczesnej edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży, prowadząc ogólnopolskie programy dla szkół czy społeczności lokalnych. W ramach projektu Maker Woman uczestniczki mogą skorzystać z doradztwa zawodowego i prawnego, a także wziąć udział w wielu warsztatach, takich jak fotografia produktu, tworzenie stron www, czy druk 3D.

W tym roku Maker Woman będzie uroczyście świętować roczne działania projektu. Z tej okazji odbędzie się uroczysta gala, w trakcie której uczestniczki opowiedzą o genialnych produktach, jakie udało im się stworzyć dzięki wsparciu i pomocy Maker Woman.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat całego projektu zajrzyj na stronę https://fablabtwarda.pl/MakerWoman/.