10 błędów, które popełniasz planując swoje projekty (produkty lub usługi) | Po Sukces Na Szpilkach

10 błędów, które popełniasz planując swoje projekty (produkty lub usługi)

Kiedy zaczynałam biznes online wydawało mi się, że tworzenie e-booków, kursów i innych tego typu produktów to bułka z masłem. Szybko jednak okazało się, że każdy kurs, szkolenie, webinar i każda inna usługa, jaką chcę zaproponować swoim klientkom to konkretny, złożony projekt, który trzeba odpowiednio zaplanować! W tym artykule przedstawię Ci 10 najczęstszych błędów popełnianych w trakcie planowania tego typu projektów.

Przeczytaj ten artykuł niezależnie od tego, czy jesteś osobą totalnie początkującą i dopiero planujesz rozpocząć przygodę z tworzeniem własnych produktów, czy też masz już na swoim koncie bogatą ofertę różnych rozwiązań. Na każdym etapie możesz znaleźć coś, czemu warto się przyjrzeć i poprawić! 🙂 Zaczynamy!
 

10 błędów, które popełniasz planując swoje projekty

 

1. Jesteś przekonana, że podołasz wszystkiemu, nie tracąc motywacji i nie padając ze zmęczenia

Zawsze powtarzam, że dobry plan to połowa sukcesu i wiesz co? Im dłużej działam w biznesie online, tym bardziej przekonuję się, że to prawda! Jednak plan wcale nie jest po to, byś mogła wypełnić swoją listę do granic możliwości. Nie tworzysz go też po to, by wieczorem resztkami sił padać na łóżko i potarzać sobie w duchu, że to ostatni produkt, jaki zdecydowałaś się sprzedawać. Niestety, nie jesteś w stanie zrobić absolutnie WSZYSTKIEGO. Nawet jeśli przez jakiś czas będzie Ci się udawać, to w końcu stracisz motywację i padniesz ze zmęczenia, a nie o to Ci chodzi, prawda? Dobry plan polega na tym, że wiesz co jest najważniejsze i właśnie na tych zadaniach skupiasz swoją uwagę.
 

2. Nie bierzesz pod uwagę, że po drodze mogą pojawić się trudności

Czy tego chcesz czy nie na Twojej drodze zawsze pojawią się jakieś trudności. Serwer nie wytrzyma, program do mailingu będzie miał awarię i nie dostarczy wiadomości z informacją o ostatnich godzinach sprzedaży, albo Twój artykuł o produkcie zobaczy o wiele mniej osób, niż zakładałaś. Nie da się tego uniknąć. Dlatego przy większych projektach zawsze miej plan B (a najlepiej jeszcze C i D). Przede wszystkim jednak bądź świadoma błędów i trudności jakie mogą się pojawić!

 

3. Wszystko planujesz „na styk” (nie uwzględniasz buforów czasowych)

Jeszcze kilka lat temu sama przechodziłam przez ten etap. Bardzo sztywno zakładałam ramy czasowe konkretnych zadań, a potem byłam ogromnie sfrustrowana, gdy pewne sprawy znacząco się przedłużały. Nie popełniaj tego błędu i zawsze uwzględniaj bufory czasowe! Inaczej szybko się zniechęcisz. I tu przykład dosłownie sprzed kilku dni. Zaplanowałam, że w środę przygotuję grafiki do najnowszego szkolenia online (już można zapisać się na listę zainteresowanych). Jednak po aktualizacji Windowsa okazało się, że przy próbie zrobienia najmniejszej zmiany w Photoshopie program zawiesza się i wysyła błędy o awarii. Minęły 4 godziny zanim udało mi się zapanować nad sytuacją na tyle, bym mogła stworzyć najprostsze grafiki! Na szczęście zabrałam się za to odpowiednio wcześniej i nie zakładałam, że oda mi się wszystko zrobić w godzinę. Wniosek? Zawsze daj sobie zapas czasu na każde zadanie.
 

4. Odkładasz pewne sprawy na ostatnią chwilę

Wieczne odkładanie na później jest zmorą efektywności! Wiem, że są osoby, które potrafią zmusić się do działania dopiero wtedy, gdy wisi nad nimi ostateczny deadline. Ja jednak gorąco namawiam Cię do tego, by spróbować to zmienić. Działanie na szybko nie tylko wpływa na jakość, ale też niestety uniemożliwia skorygowanie błędów lub dodatnie informacji, czy innych ważnych elementów, które później przyjdą Ci do głowy. Jeśli chcesz działać naprawdę efektywnie i być zadowolona z tego co stworzysz daj sobie odpowiednią ilość czasu na dopracowanie swoich projektów.
 

5. Nie chcesz słyszeć o pomocy osób z zewnątrz

Wiem, zlecanie jest trudne. Ale jeszcze trudniejsze jest robienie rzeczy, o których kompletnie nie mamy pojęcia. Jeśli ogromny kłopot sprawia Ci stworzenie promocyjnych grafik, napisanie przyciągających tekstów, ustawienie reklamy na Facebooku, czy podpięcie płatności do strony, to po prostu poproś o pomoc kogoś, dla kogo będzie to pestka! Naprawdę nie musisz robić wszystkiego sama, a poświęcanie wielu godzin na zadanie, które kompletnie nie jest zgodne z tym co potrafisz, to ogromne marnotractwo czasu!
 

6. Dajesz się łatwo rozproszyć

Tu Facebook, tu kawka, tu YouTube i półgodzinny telefon do przyjaciółki. Nawet najlepiej dopracowany plan się nie sprawdzi, jeśli będziesz łatwo dawać się rozproszyć! Jeśli pracujesz, pracuj. Wyłącz przeglądarkę (a przynajmniej pocztę i Facebooka), wycisz powiadomienia w telefonie, zamknij drzwi od pokoju, w którym pracujesz. Skup się, a Twój plan nie tylko będzie dobry, ale i dobrze zrealizowany!
 

7. Wymyślasz i realizujesz pewne rzeczy pod wpływem impulsu

Spontaniczność jest dobra, ale niekoniecznie w biznesie. Nie mówię absolutnie, że musisz sztywno trzymać się ustalonego planu i nie możesz nawet opublikować postu, którego wcześniej nie ujęłaś w harmonogramie. Bardziej chodzi o przemyślenie, do czego ma doprowadzić to, co właśnie chcesz zrobić? Jakie ma przynieść Ci efekty? Czy rzeczywiście jest to krok, który warto wdrożyć poza planem? Nie podejmuj decyzji pochopnie.
 

8. Nie wyciągasz wniosków z przeszłości

Na jednym z ostatnich swoich szkoleń mówiłam, że niezależnie od osiągniętych rezultatów warto wyciągać wnioski ze swoich działań. Weźmy na przykład kampanię sprzedażową. Jeśli pewne jej elementy nie dały Ci takich efektów, jakich oczekiwałaś (np. na darmowe wyzwanie zapisało się znacznie mniej osób, niż chciałaś pozyskać) to warto zastanowić się, co było tego przyczyną i jakich błędów dobrze byłoby uniknąć w przyszłości. Jeśli natomiast wszystko poszło zgodnie z planem i kampania wypadła genialnie to również warto przeanalizować wszystkie swoje działania, by potem, przy okazji kolejnych kampanii zastosować podobny schemat. Wyciąganie wniosków w przeszłości jest ogromnie ważne (nie tylko w biznesie)!
 


9. Planujesz bardzo ogólnikowo

Zadanie w stylu „Napisać artykuł na bloga”, albo „Popracować nad kursem” niewiele mówi, prawda? No bo o czym konkretnie miałby być ten artykuł? A praca nad kursem, na czym ma polegać? Czy chodzi o treści zadań? O maile, które wyślesz do klientów? A może o grafiki jakie wykorzystasz podczas sprzedaży? Jeśli planujesz pracę nad swoimi projektami, to planuj ją konkretnie, rozbijając czynności na jak najmniejsze zadania.
 

10. Na każdy dzień planujesz masę aktywności

Nie raz widziałam dzienne listy zadań na których było, 10, 15 lub więcej pozycji (przy czym niemal każda z nich wymagała sporego zaangażowania). Pamiętaj, że zbyt duża liczba zadań jest tak samo niekorzystna dla Twojego biznesu, co ich brak. Na każdy dzień staraj się planować maksymalnie kilka zadań, przy czym zawsze ustalaj priorytety i to od nich zaczynaj swoją pracę!

 

Jeśli masz problem z odpowiednim zaplanowaniem swojej pracy i chciałabyś wyeliminować powyższe błędy, a także dowiedzieć się, co zrobić, by Twoja praca nad produktami online (a także nad ich promocją i sprzedażą) była jak najbardziej efektywna, to zapisz się i weź udział w najnowszym szkoleniu online „Jak zaplanować pracę nad produktem online, by stworzyć i sprzedać go z sukcesem?”.

Szkolenie odbędzie się 26 czerwca (wtorek) o 20:00! Po szkoleniu otrzymasz też dożywotni dostęp do nagrania całego spotkania.

 

KLIKNIJ I ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE