Ogromny BUM! Na rynek trafia produkt, który każdy chce mieć. W Internecie pojawiają się liczne zdjęcia i recenzje, klienci masowo składają zamówienia, a producenci zacierają ręce i liczą milionowe zarobki. Były już wysławione sprzęty Apple, upragnione kiedyś Conversy, torebki Korsa, popularne obecnie odżywki białkowe, czy koreańskie maseczki oraz inne produkty, które powodowały lub nadal powodują istny szał zakupowy. Być może sama nie raz uległaś podobnej modzie. Rzecz w tym, że o tym co teraz jest na czasie, za rok praktycznie nikt nie będzie pamiętał. I nawet jeśli nie generujesz sprzedaży na tak wielką skalę to zapewne obserwujesz to również w swoim biznesie. Dlatego, aby dobrze się przygotować i działać naprawdę skutecznie musisz dowiedzieć się, jak długo żyje Twój produkt i poznać standardowy cykl życia produktu, który pomoże Ci w ponownym rozbudzeniu sprzedaży!

Biznes jest jak żywy organizm. Ciągle się rozwija, ewoluuje, regularnie potrzebuje nowych bodźców, a zaniedbany po prostu umiera. Żeby działalność którą tworzymy rozkwitała i systematycznie przyciągała nowych, zadowolonych klientów musimy zapewniać jej regularne wsparcie w postaci nowych produktów i usług. Dlaczego? Jako skuteczni i naprawdę aktywni przedsiębiorcy nie możemy oczekiwać, że klienci będą ciągle kupować od nas te same artykuły.

W tym krótkim nagraniu mówiłam o tym, dlaczego nowa oferta na każdy kolejny miesiąc to wręcz konieczność (gorąco polecam Ci je obejrzeć, tym bardziej, że trwa zaledwie 2 minuty!). W biznesie nie chodzi jednak o to, by to co raz stworzymy po jakimś czasie na zawsze odchodziło w zapomnienie. Dlatego warto zadbać o odpowiednie zainteresowanie na każdym kolejnym etapie życia naszego produktu! Zanim jednak powiem Ci jak to zrobić musisz wiedzieć, w jaki sposób produkty, które tworzymy funkcjonują na rynku 🙂

 

Jak wygląda standardowy cykl życia produktu?

Cykl życia produktu jest to okres, w którym dany produkt obecny jest na rynku. Rozpoczyna się w chwili wypuszczenia konkretnej oferty i trwa aż do momentu, gdy zainteresowanie i sprzedaż wygasają całkowicie, a sam produkt zostaje wycofany z obiegu na rzecz nowych, bardziej interesujących rozwiązań. Warto wiedzieć, że cykl życia nie jest jednakowy dla wszystkich produktów. Może trwać od kilku tygodni (np. w przypadku produktów sezonowych) do kilku, czy kilkunastu lat.

Niezależnie jednak od tego w jakiej działasz branży i co sprzedajesz możesz się spodziewać, że Twoja oferta w zależności od tego, jak długo dostępna jest na rynku będzie spotykać się ze zróżnicowanym poziomem zainteresowania ze strony klientów. Warto mieć świadomość, że początkowy buum zawsze się stabilizuje, po czym atrakcyjność naszego produktu powoli zaczyna maleć, aż do momentu, gdy nie wspierana żadnymi działaniami znika zupełnie.

Cykl życia produktu na ogół składa się z 4 faz:

  • Wyprowadzenie produktu na rynek
  • Wzrost sprzedaży produktu
  • Dojrzałość i nasycenie rynku
  • Schyłek, czyli spadek sprzedaży, a często także wycofanie produktu z rynku

Faza pierwsza bardzo często charakteryzuje się niską sprzedażą i dużymi kosztami. To jest ten moment kiedy promocja produktu jest zdecydowanie najbardziej intensywna i ma na celu zbudowanie świadomości wśród odbiorców. Jeśli działasz w sposób standardowy (czyli najpierw tworzysz produkt, a dopiero potem szukasz klientów), to może być to dla Ciebie jeden z najtrudniejszych etapów. Nie dość, że koszty są najwyższe, to Twoi odbiorcy nie mają jeszcze zaufania wobec produktu, nie są pewni czy zadziała i czy aby na pewno jest on warty swojej ceny. Z racji początkowej fazy sprzedaży na tym etapie nie posiadasz zazwyczaj rekomendacji, które mogłyby udowodnić jego skuteczność. Dlatego musisz podejść do całego procesu w bardzo rozsądny i strategiczny sposób!
 

Jak przygotować się do sprzedaży, by maksymalnie zwiększyć początkowe zainteresowanie?

Jako, że wstępna faza wprowadzenia produktu jest ogromnie ważna i mocno wpływa na jakość późniejszej sprzedaży warto poprzedzić ją solidną fazą przygotowania i wstępnej promocji produktu! Im bardziej angażujesz swoich odbiorców w jego powstawanie, im mocniej rozbudzasz ich zainteresowanie i im uważniej słuchasz ich potrzeb, tym Twoje wyniki będą lepsze, a wstępne koszty związane z promocją nie tylko zmaleją, ale również zapewnią Ci satysfakcjonujące zarobki!

Do zwiększenia wstępnego zainteresowania swoich odbiorców możesz wykorzystać:

  • Regularne zapowiedzi dotyczące startu sprzedaży
  • Merytoryczne treści i nagrania powiązane tematycznie z Twoim produktem
  • Prezentację backstage’u, czyli tworzenia Twojego produktu
  • Angażowanie odbiorców w proces jego powstawania (wybór nazwy, okładki książki, użytych kolorów, materiałów, form)
  • Webinary i live’y w trakcie których opowiesz o swoim produkcie
  • Ankiety badające potrzeby przyszłych użytkowników
  • Przedsprzedaż

Im lepsza faza wstępnej promocji, tym skuteczniejszy moment wprowadzenia produktu i bardziej zyskowny etap wzrostu sprzedaży. Im lepiej się przygotujesz, tym skuteczniej utrzymasz produkt w najkorzystniejszym dla niego stadium cyklu!
 

Co zrobić, by produkt nie odszedł szybko w zapomnienie?

Niestety, o ile nie sprzedajemy produktów pierwszej potrzeby lub nie mamy wyłączności na dane artykuły możemy być pewni, że pomimo starań zainteresowanie nimi z czasem zacznie wygasać. Niewiele osób to wie, ale aby maksymalnie wydłużyć cykl życia produktu bardzo często niezbędne jest wprowadzenie pewnych modyfikacji. Oczywiście nie robimy tego na etapie wzrostu sprzedaży, a dopiero wtedy, gdy zaczyna ona widocznie spadać. Takie podejście gwarantuje odświeżenie produktu i ponowne wzbudzenie zainteresowania odbiorców oraz zapewnia dalsze zyski.

Poniżej przedstawiam Ci kilka form modyfikacji produktu, jakie możesz wykorzystać w swoim biznesie.

1. Poprawa jakości

Strategia ta ma na celu zwiększenie funkcjonalności Twojego produktu, czyli jego trwałości, niezawodności, szybkości, skuteczności, uniwersalności lub smaku. Oczywiście powyższa modyfikacja przynosi oczekiwane korzyści tylko wtedy, gdy rzeczywiście idzie za nią odczuwalna zmiana. Taka, która sprawia, że klienci są skłonni ponownie zainteresować się produktem lub w związku z ulepszoną jakością zapłacić za niego wyższą cenę.

2. Doskonalenie cech

Strategia ta polega na dodaniu nowych atrybutów lub zmodyfikowaniu poprzednich. Chodzi tu na przykład o zmianę wielkości produktu, zmniejszenie jego wagi, zmianę zastosowanych materiałów, czy dodanie konkretnych akcesoriów, które sprawią, że produkt stanie się bardziej uniwersalny, a komfort jego używania znacząco wzrośnie. Przykładowo, jeśli Twoje plannery uniemożliwiały dotychczas noszenie ich w torebce ze względu na duży wymiar, czy wagę, możesz zmniejszyć format, zmienić okładkę na lżejszą bądź zlikwidować część kartek, by stał się bardziej użyteczny. Możesz też do każdego plannera dodać zestaw uniwersalnych kolorystycznie cienkopisów i naklejek, które ułatwią i umilą jego użytkowanie.

3. Poprawa estetyki

Ten zabieg ma na celu zwiększenie estetyki produktu i odróżnienie go od konkurencji, która sprzedaje podobne rozwiązania. Możesz tu pomyśleć o zmianie wyglądu opakowania, kształtu produktu, koloru lub użytego wzoru. Możesz również dodać nowe elementy niespotykane dotąd w produktach tego typu. Dzięki tym zmianom nie tylko zapewnisz swoim produktom unikatowy charakter, ale również ponownie zwrócisz uwagę odbiorców. Pamiętaj jednak, że tego typu zmiany najlepiej wprowadzać konsultując swoje pomysły z klientami oraz dając im niejako możliwość zdecydowania o efekcie końcowym. Inaczej takie posunięcie może być dość ryzykowne, bo może się okazać, że Twoi klienci byli w zupełności zadowoleni z dotychczasowej estetyki Twojego produktu.

Faza dojrzałości produktu to dobry moment nie tylko na modyfikację, ale również na przeprowadzanie rozmaitych akcji promocyjnych, oferowanie zniżek, czy wzbogacenie produktów o dodatkowe bonusy. Jeśli takie działania będziesz przeprowadzać cyklicznie możesz mieć pewność, że Twój produkt będzie żył w świadomości klientów o wiele dłużej, niż w przypadku standardowego cyklu.

Doskonałym sposobem na utrzymanie sprzedaży jest również tworzenie tak zwanych okien sprzedażowych. Polegają one na kilkudniowej sprzedaży, która jest cyklicznie powtarzana kilka razy w roku. W tym modelu proponowane są zazwyczaj rozmaite kursy, dostępy do programów, mastermindów, szkolenia stacjonarne, produkty luksusowe itp.
 

 Zwiększ skuteczność swoich działań!

Jeśli zainteresował Cię ten temat i chciałabyś zwiększyć skuteczność swoich działań między innymi wydłużając cykl życia swoich produktów oraz wzbudzić ponowny zachwyt swoich klientów to mam coś, co z pewnością Cię zainteresuje! 8 maja przeprowadziłam zamknięte szkolenie online “Jak zwiększyć swoją skuteczność biznesową w 5 krokach”. Teraz dostępne jest w formie 2 godzinnego nagrania, dzięki któremu nauczysz się działać tak, by osiągać oczekiwane efekty.

Czego dokładnie nauczysz się w trakcie szkolenia?

Dowiesz się, jak skutecznie zbadać potrzeby swoich odbiorców i dowiedzieć się, co na ten moment jest im najbardziej potrzebne
Pokażę Ci, jak ułożyć dobry plan działania, żeby uzyskać satysfakcjonujące wyniki promocyjne i sprzedażowe (tutaj czeka genialny bonus, gdzie dogłębnie rozwijam ten temat!)
Dowiesz się, na co zwrócić uwagę tworząc i sprzedając swoje produkty, żeby miały lepsze powodzenie, niż ciepłe bułeczki
Nauczysz się wykorzystywać system obniżek i bonusowania, by przynosił Ci jak najwięcej korzyści oraz dowiesz się, jak reaktywować sprzedaż zapomnianych produktów
  Pokażę Ci również, w jaki sposób skutecznie analizować i weryfikować swoje działania, by każdego miesiąca osiągać jak najlepsze rezultaty
 

Jeśli ten temat Cię interesuje to zapis szkolenia „Jak zwiększyć swoją skuteczność biznesową w 5 krokach?” znajdziesz TUTAJ.

Koniecznie napisz mi, czy ten artykuł był dla Ciebie wartościowy!