Jedyną pewną rzeczą w Internecie jest zmiana. Dlatego trzeba na bieżąco monitorować trendy w zachowaniu użytkowników i dostosowywać nasze strony www i sklepy e-commerce tak, aby sprostać ich oczekiwaniom i zmienić w Klientów.  Od kilku tygodni wiele biznesów żyje nową zmianą w algorytmie Google. Czego dotyczy? Stron mobilnych, czyli tych, które wyświetlają się na naszych smartfonach i tabletach. Od teraz pozycja serwisu w wynikach wyszukiwania Google, zależeć będzie w znacznej mierze od tego, jak prezentuje się i działa wersja strony na urządzeniach mobilnych.

Na czym polega zmiana w algorytmie opowie Wam Rafał Cyrański, SEO Specjalista z Agencji e-marketingowej FunkyMedia.

Mobile – First Index – dlaczego Google zmienia swój algorytm?

 
Dziś praktycznie każdy z nas korzysta z Internetu bezpośrednio na urządzeniach mobilnych. Google zdecydował się więc na zmianę algorytmu, chcąc zapewnić użytkownikom telefonów możliwie najwyższą jakość wyników wyszukiwania. W pierwszej kolejności, zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych będą wyświetlać się strony, których wersja na urządzeniach mobilnych zostanie lepiej oceniona przez system.

Nowa zmiana w algorytmie oficjalnie została potwierdzona przez Google 23 marca i nosi nazwę Mobile First Index. Obecnie  każda strona, która zweryfikowana jest w Google Search Console otrzymuje wiadomość e-mail o uruchomieniu na stronie GoogleBota, który w pierwszej kolejności będzie indeksował i oceniał wersję na urządzeniach mobilnych.

indeksowanie google

3 rzeczy, które należy sprawdzić na swojej stronie w ramach Mobile-First Index – zobacz opinię FunkyMedia

 
Możemy mieć dwa typy stron mobilnych – responsywną lub klasyczną mobilną. Zmiany powinniśmy wprowadzać w zależności od rodzaju naszego mobilnego serwisu. Jeśli posiadamy wersję responsywną, czyli dopasowującą swój sposób wyświetlania treści do urządzenia, z którego aktualnie korzystamy – nie ma potrzeb, by wprowadzać poprawki. – mówi Rafał Cyrański, Specjalista SEO z  FunkyMedia. Jeśli jednak okaże się, że nasza wersja mobilna różni się zarówno swoją budową, jak i tym, co się na niej znajduje od tego, co jest przeznaczone na komputer – powinniśmy wprowadzić zmiany.– dodaje.

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, by czas ładowania naszej strony mobilnej był możliwie jak najkrótszy. Na ten parametr może mieć wpływ serwer, na którym zainstalowany został nasz serwis, ale nie tylko! Liczy się także to, ile mamy treści oraz jaka jest waga zdjęć czy innych materiałów znajdujących się na stronie.

Co można zrobić, żeby strona ładowała się szybciej? Postawić m.in. na optymalizację obrazów. Co to takiego?

Optymalizacja obrazów polega na zredukowaniu wymiarów i objętości plików do optymalnej wartości, aby zmniejszyć ilość przesyłanych danych w trakcie ładowania strony do minimum. – mówi Rafał Cyrański z Agencji e-marketingowej FunkyMedia – Optymalizacja obrazów jest najbardziej istotna w przypadku urządzeń mobilnych. Często korzystamy na nich z mobilnej transmisji danych, która nie zawsze jest szybka i nielimitowana. Zbyt długi czas ładowania może zniechęcić użytkowników do odwiedzenia naszej strony.

Najważniejsze jest, aby strona mobilna zawierała takie same informacje i treści jak te, które możemy znaleźć w wersji komputerowej. Jeśli na tablecie czy telefonie znajduje się mniej materiałów – powinniśmy je uzupełnić. Mowa o takich treściach jak zdjęcia, fotorelacje, wszelkiego rodzaju materiały wideo, czy po prostu klasyczne opisy produktów, kategorii czy teksty na blogu. Jednym słowem wszystko, co umieszczamy na naszej stronie komputerowej, powinno również znaleźć się na stronie mobilnej.

Kolejną istotną kwestią jest to, by meta treści, które znajdują się na naszej stronie były takie same na obu wersjach. Co to takiego meta treści? To coś w rodzaju spisu zawartości każdej witryny – dzięki nim użytkownik łatwiej odnajdzie stronę w wynikach wyszukiwania. Na meta treści składają się: tytuł, czyli tzw. title, który powinien być spójny z tematyką strony oraz opis – czyli meta description, a więc krótkie streszczenie tego, o czym jest strona i co się na niej znajduje. Informacje te dostępne są w wynikach wyszukiwania Google. Każdy użytkownik chętniej kliknie na tę stronę, która posiada taki opis. Wygląda ona bezpieczniej i profesjonalniej na tle innych.
 

Co w przypadku wersji mobilnych strony? O czym jeszcze warto pamiętać przy ich optymalizacji?

 
Jeżeli twoja strona www nie jest responsywna tylko posiadasz osobną wersję strony na urządzenia mobilne, np. m.domena.pl, warto sprawdzić, czy dostarczane są takie same dane strukturalne dla wersji na urządzenia mobilne i desktop. W tym celu należy sprawdzić stronę w bezpłatnym narzędziu Google do testowania danych strukturalnych strony, które jest bardzo pomocne podczas prac . Wyniki testu dla dwóch różnych adresów (dla urządzeń mobilnych i desktop) tej samej strony powinny dać takie same rezultaty.

Podsumowanie

Jeżeli chcesz sprawdzić w jakim stopniu twoja strona www dostosowana jest do urządzeń mobilnych przeprowadź 2 krótkie testy za pomocą bezpłatnych narzędzi od Google:

https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl

https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl

Każda zmiana algorytmu to nowe wyzwanie dla osób, które zajmują się optymalizacją serwisów (SEO) i pozycjonowaniem. Gdybyście miały jakieś pytania odnośnie algorytmu Google i innych czynników, jakie brane są pod uwagę przy wyświetlaniu stron w TOP3 wyników wyszukiwania to skontaktujcie się z FunkyMedia.