Instagram jest najbardziej rozwijającym się medium społecznościowym ostatnich dwóch lat. Według badań przeprowadzonych przez Gemius/PBI w czerwcu 2018 roku z Instagrama korzystało ok. 8,5 miliona Polaków, z czego ponad połowę stanowiły kobiety. Wraz ze wzrostem użytkowników i pojawieniem się nowych funkcji Instagram zyskał nową rolę. Obecnie coraz więcej użytkowników wykorzystuje to medium do promocji własnego biznesu, gdzie cała komunikacja skupiona jest nie wokół osoby prywatnej, ale marki przez nią tworzonej. Obserwując popularne profile można się przekonać, że tego typu działanie przynosi naprawdę genialne efekty. Żeby jednak tak się stało trzeba wiedzieć, jakie treści na Instagramie sprawdzają się najlepiej i postawić mocną granicę między biznesem, a życiem prywatnym, co niestety nie każdemu się udaje. W tym artykule pokażę Wam, co publikować na Instagramie, by wypromować swój biznes, a nie mu zaszkodzić. Artykuł ten uzupełniony jest nagraniem wywiadu z Szymonem Mierzwą, specjalistą od Social Media.
Mimo rosnącej popularności i coraz większej skali wykorzystania w zakresie biznesowym Instagram wciąż jest medium mocno niezagospodarowanym. Wciąż bowiem pojawiają się wątpliwości co tego, jakie branże mogą się tam promować, a na jakie prawdopodobnie nie ma tam miejsca. Obecna różnorodność prowadzonych profili pokazuje jednak, że ograniczeniem są wyłącznie nasze chęci i wyobraźnia!
W ostatnich latach na Instagramie pojawiło się mnóstwo profili prowadzonych przez fotografów, kosmetologów, stylistów, makijażystów, dietetyków, trenerów, agentów nieruchomości oraz osób działających w strukturach MLM. Z łatwością możemy odszukać pionierów tych dziedzin. Warto tu wspomnieć chociażby o Kamili Rowińskiej, Emilii Cesarek czy Mamie Kosmetolog.
Mimo, że mówi się o tym, że Instagram to przede wszystkim piękne zdjęcia i lifestylowe treści okazuje się, że spory sukces odnoszą tam również osoby działające w wydawałoby się zupełnie „nieinstagramowych” branżach: lekarze, weterynarze, a nawet prawnicy. Wśród rewelacyjnie prowadzonych profili, jako najważniejszy punkt można tu podkreślić nie samą tematykę, ale pomysł i sposób przedstawienia treści w taki sposób, by był on ciekawy i wciągający dla odbiorcy. Genialnym przykładem jest Matka Prawnik, profil prowadzony przez Katarzynę Łodygowską.
Złote zasady, czyli o czym pamiętać prowadząc konto biznesowe na Instagramie?
Tak jak napisałam powyżej, niezależnie od branży w jakiej działasz najważniejszy jest pomysł na prowadzenie swojego profilu. Każdy temat można przedstawić w nudny sposób. I z każdego można uczynić coś arcyciekawego. To od formy jaką przyjmiesz i Twojego sposobu bycia zależy, czy ludzie będą chcieli obserwować Twój profil i przeglądać treści, jakie masz im do przekazania.
Koniecznie przemyśl też tematy jakie planujesz poruszać. Zastanów się, czy chcesz prezentować swoje działania od kulis, rozmawiać z klientami, pokazywać, jak wygląda Twoja praca, edukować swoich odbiorców, a może prezentować bardziej prywatną część swojego życia i w taki sposób inspirować ich do zmian.
Jeśli już zdecydujesz się na daną formę i zakres tematyczny po pierwsze rób to konsekwentnie, a po drugie, działaj regularnie. Ludzie szybko uciekają z profili, gdzie tygodniami nic się nie dzieje. Systematyczność jest kluczem do sukcesu w każdej dziedzinie.
Jeśli prowadzisz konto biznesowe to pamiętaj, że Twoimi głównymi odbiorcami są (a raczej powinni być) Twoi potencjalni i obecni klienci, nie Twoja konkurencja. Unikaj więc trudnych, branżowych terminów, zawiłego słownictwa i tematów, które zrozumieją tylko nieliczni. Pamiętaj, że ludzie zaglądają na Instagram w celach rozrywkowych i nie będą oglądać Twoich treści, jeśli ich zrozumienie będzie wymagało użycia słownika 😉
Co w takim razie publikować?
Najprostsza odpowiedź, publikuj treści związane z głównym tematem Twojej działalności oraz takie, które jak najlepiej zaprezentują Ciebie i Twoją markę. Pokaż odbiorcom jak działa Twój biznes, jak pracujesz, jak się rozwijasz, jak tworzysz kolejne produkty. Jeśli szukasz inspiracji na swoje posty to polecam Ci darmowy e-book stworzony przez Ewelinę Włoch, fotografkę, która pomaga przedsiębiorczym osobom w budowaniu marki poprzez dobre zdjęcia. Ewelina w swoim e-booku opisała 31 pomysłów na zdjęcia na biznesowym profilu na Instagramie. Znajdziesz tam również planner, który pomoże Ci zaplanować swoje treści na cały miesiąc. Pobierz e-booka i przetestuj go u siebie.
A jeśli już o treściach mowa, warto wykorzystywać różne dostępne możliwości, aby Twój profil był maksymalnie ciekawy dla obserwujących. Publikuj więc dobrej jakości zdjęcia, eksperymentuj z długością opisów, dodawaj InstaStories, zadawaj pytania, rób ankiety, przetestuj transmisję na żywo, dbaj o odpowiednio dopasowane hasztagi i pamiętaj, że to Twoje podwórko. Warto go uczynić jak najlepszym!
Jak sobie nie zaszkodzić, czyli główne grzechy kont biznesowych na Instagramie
Promowanie swojej działalności w social mediach daje nam ogrom możliwości, ale może też okazać się dla nas nieprzyjemną pułapką. O ile fanpage na Facebooku z reguły traktujemy bardzo profesjonalnie, o tyle Instagram bardzo często powoduje przesunięcie granic i sprawia, że dajemy sobie dużo większą swobodę na dzielenie się prywatną stroną swojego życia.
Mam wrażenie, że przez specyfikę Instagrama i to, że do niedawna królowały tam treści wyłącznie lifestylowe treści, część użytkowników traktuje swój profil zarówno jako miejsce promocji swojego biznesu, jak i możliwość do spontanicznego kontaktu ze znajomymi i podbudowania własnego, niebiznesowego lifestylu.
Jeśli więc są na imprezie, to dzielą się tym na InstaStories, by pokazać, jak dobrze bawią się w weekend. Jeśli zamawiają kolejne kolorowe drinki, to chętnie uwieczniają je w swoich relacjach. Zapominają jednak o tym, że jeśli ich profil jest publiczny, a dodatkowo jego nazwa, to nazwa ich marki, to w większości relacje te nie oglądają wcale ich znajomi, a klien
ci, którzy jeszcze wczoraj mieli coś od nich kupić. Konsekwencje takiego swobodnego podejścia bywają różne. Część odbiorców nie zwróci na to uwagi. Część jednak zrezygnuje z dalszej obserwacji profilu, a nawet będzie skłonna zrobić nam nie do końca pozytywną reklamę…
Czy każda impreza jest zła? Oczywiście, że nie! Jeśli jesteś na ciekawym evencie, koncercie, otwarciu jakiegoś nowego miejsca w Twoim mieście lub jeśli są to targi branżowe, wystawy czy konferencje, to jak najbardziej warto się nimi dzielić.
Szczerze radzę Ci jednak odpuścić sobie wszelkie relacje z głośnych imprez i próby nagrywania InstaStories w „niejednoznacznym” stanie. Oczywiście, alkohol jest dla ludzi i nikogo nie dziwi to, że dorosłe osoby piją na imprezach drinki. Uwierz jednak, że Twoi klienci nie mają najmniejszej potrzeby oglądania ich na Twoim profilu. Dodatkowo nie jest to nic, co pomogłoby Ci w budowie zaufanej marki.
Warto również mocno przemyśleć sobie publikacje wizerunku swojej rodziny. Oczywiście pokazanie się ze strony nie tylko profesjonalnego prawnika, ale również opiekuńczej mamy i kochającej żony jest jak najbardziej ok. Uważaj jednak z pokazywaniem pierwszych kroczków dziecka, randek z mężem i innych tego typu treści. Jeśli zdecydowałaś się na to, by na Instagramie promować swój biznes, to w zdecydowanym stopniu tej tematyki powinnaś się trzymać. Urywki z Twojego prywatnego życia powinny być jedynie dodatkiem, a nie czymś, czym od dzisiaj będą żyć Twoi klienci.
Jeśli zależy Ci na tym, by do swojego biznesowego profilu wpleść trochę prywaty to warto postawić na coś, co będzie dla innych inspiracją! Może będą to treści dotyczące Twojego hobby, albo motywujące relacje pokazujące, w jaki sposób dbasz o swój rozwój lub kondycję fizyczną? A może migawki z polecanych przez Ciebie miejsc lub podróży, które odbywasz prywatnie lub służbowo? Pokaż to, co jest najbliższe Twojemu sercu i nie kłóci się z tym, co chciałabyś promować jako swoja marka!
Pamiętaj, że wizerunek Twojej marki nie kończy się na tym, w jaki sposób ludzie odbierają Twój biznes. Twoja marka to Ty! Jeśli na co dzień nakłaniasz ludzi do tego, by odżywiali się zdrowo, a weekend wrzucasz InstaStories z obiadem w McDonald’s i wieczornym seansem z popcornem to nigdy nie będziesz autentyczna. Jeśli na swoim Instagramie dzielisz się sposobami na organizację przestrzeni i trikami na czyste mieszkanie, a w tle Twoich Stories widać porozrzucane zabawki, stosy prania i górę naczyń w zlewie to uwierz, to się nie uda. To co robisz i to co chcesz promować musi być spójne, zarówno w życiu, jak i w mediach społecznościowych. Nie chodzi o kreowanie idealnego obrazu własnej osoby. Dbaj jednak o to, by nikt nie miał wątpliwości czy to o czym mówisz i czego starasz się nauczać, aby na pewno jest prawdziwe i zgodne z tym, co sama robisz.
Obejrzyj zapis live’a z Szymonem Mierzwą!
Jeśli chciałabyś dowiedzieć się więcej o tym, jak wykorzystać Instagram do promocji swojego biznesu i zbudować silną markę to zapraszam Cię do obejrzenia genialnej i pełnej praktycznych wskazówek rozmowy z Szymonem Mierzwą, specjalistą od social mediów. Szymon podczas naszej wspólnej transmisji opowiedział między innymi o tym, jak dotrzeć do nowych odbiorców, jak promować swoje produkty za pośrednictwem Instagrama i jak dobierać treści, które publikujemy na swoim profilu. Miłego oglądania!