Zbliżają się wakacje. Wielu przedsiębiorców, z którymi rozmawiam prywatnie lub w ramach konsultacji, wspomina, że nadchodzący okres urlopowy często wiąże się w ich biznesie z tak zwanym sezonem ogórkowym. Rzeczywiście, w niektórych branżach wakacyjne miesiące są narażone na częściowy przestój i mniejsze zainteresowanie ze strony klientów. Ci bardziej zapobiegliwi właściciele już od jakiegoś czasu planują działania mające na celu zwiększenie aktywności swoich odbiorców. Inni postanawiają po prostu przeczekać gorszy okres.
W tym artykule chciałabym zainspirować Cię do tego, byś wykorzystała letni czas na rozwój swojego biznesu! Podpowiem Ci od czego zacząć, jak się przygotować, jakie rozwiązania wdrożyć i jak stawiać odważne kroki w biznesie, by drugie półrocze tego roku było dla Ciebie satysfakcjonujące i przyniosło wymarzone efekty!
Udany biznes to ten nastawiony na… rozwój!
Przyznam szczerze, że w momencie, gdy zakładałam swoją działalność nie miałam konkretnych planów i celów, do których zamierzałam dążyć w najbliższych latach. Pojawiły się one znacznie później. Po roku prowadzenia własnej firmy zapragnęłam tego, by wyjść nieco poza świat online i stworzyć swoje pierwsze szkolenie. Potem jednym z moich celów stały się wystąpienia na dużych, znaczących w mojej branży konferencjach. Znam jednak sporo osób, które od początku miały jasną wizję tego, co chciałyby osiągnąć. Problem w tym, że te marzenia bardzo często trudno było im przekuć w konkretne działanie.
Zauważyłam, że mając nawet mocno sprecyzowane plany, bardzo często same blokujemy się i stawiamy sobie ograniczenia. Wiecznie czekamy na lepszy moment. Na to, aż zdobędziemy większe doświadczenie, odłożymy bardziej zadowalającą sumę pieniędzy, na to, aż nasze dzieci będą starsze albo my same staniemy się bardziej odważne i wierzące w swoje możliwości.
Marzymy o wprowadzeniu nowej usługi, zakupie nowego, bardziej zaawansowanego sprzętu, czy otwarciu kolejnego oddziału firmy na mapie swojego miasta, a jednocześnie powtarzamy sobie „jeszcze nie teraz”.
Być
może sama znasz to doskonale. Dlatego jeśli mija kolejny rok, a Tobie ciągle
brakuje odwagi, by zrealizować swoje upragnione cele, to czas to zmienić! To Ty
odpowiadasz za swój biznes, za to, jak wygląda i jak się rozwija. I to Ty
musisz podjąć decyzję o tym, by iść do przodu!
Zacznij od dobrego planu
Nie namawiam Cię do rzucania się na głęboką wodę. Jeśli regularnie czytasz moje artykuły lub brałaś udział w którymkolwiek z moich szkoleń, to wiesz zapewne, że dla mnie konkretny plan to podstawa. Zanim przejdziesz do czynów, wypisz cele oraz wszystkie zmiany, które chciałabyś wdrożyć w swojej firmie, a następnie określ konkretne kroki, jakie w związku z tym musisz podjąć. Zatrudnienie nowych pracowników, zakup drogiego sprzętu czy otwarcie kolejnej kawiarni w stolicy to działania, które zdecydowanie powinnaś podzielić na mniejsze i łatwiejsze do wykonania zadania.
Gdy rozpiszesz już wszystkie swoje plany, w kolejnym kroku oszacuj koszty, jakie wiążą się z ich realizacją. Niezależnie od tego, jaką kwotą dysponujesz obecnie i jak dużo czasu jest Ci potrzebne, by odłożyć całą sumę, warto od samego początku mieć świadomość wydatków, jakie będziesz musiała ponieść. Wiele firm upada dlatego, że ich właściciele nieumiejętnie oszacowują koszty związane z prowadzeniem i rozwojem działalności. Jeśli Twoje plany wymagają dużych nakładów finansowych, a sama nie czujesz się na siłach, by zrobić naprawdę porządne kalkulacje, to warto poprosić o pomoc kogoś doświadczonego.
Co jeśli bieżące koszty Twojego biznesu uniemożliwiają Ci jego rozwój?
Koszty prowadzenia działalności potrafią być ogromne. Oprócz środków regularnie odprowadzanych do ZUS-u i urzędu skarbowego często trzeba wziąć pod uwagę również koszty związane z księgowością, wynajmem lokalu, zakupem i konserwacją sprzętu, paliwem, regularnymi opłatami za takie rozwiązania jak system do wystawiania faktur, program do wysyłki maili, programy graficzne i wiele, wiele innych. Co więc w przypadku, kiedy comiesięczne wydatki sprawiają, że nie jesteś w stanie rozwinąć swojego biznesu?
Po pierwsze, warto przeanalizować wszystkie swoje koszty i zastanowić się, czy i w jaki sposób możesz zminimalizować wydatki w swojej firmie. Być może biuro księgowe, z którego korzystasz, nalicza zbyt dużo dodatkowych opłat? A może każdego miesiąca słono płacisz za rozwiązania, których tak naprawdę używasz sporadycznie? Jeśli są koszty, które możesz zmniejszyć lub całkowicie wyeliminować, to warto to zrobić!
Oprócz minimalizacji wydatków warto też przyjrzeć się swoim cenom. Zastanów się, kiedy po raz ostatni wprowadzałaś zmiany w swoim cenniku? Koszty wielu produktów, półproduktów i usług wzrastają regularnie, a skoro ponosisz je, to czy dostosowujesz do nich swoje aktualne ceny? Jeśli nie wprowadzałaś żadnych zmian od kilku lat, to może się okazać, że część swoich usług realizujesz po kosztach. Warto więc kwestię cen i ponoszonych wydatków przeanalizować przynajmniej raz po każdym minionym półroczu.
Jeśli nie jesteś już w stanie obniżyć kosztów, jakie regularnie ponosisz w swojej firmie, a Twoi klienci skarżą się na ciągle rosnące ceny, to być może warto przyjrzeć się innym rozwiązaniom dostępnym na rynku. Jeśli prowadzisz swoją działalność od minimum 12 miesięcy, możesz skorzystać na przykład z oferty Idea Banku. Dostępny tam Kredyt FAIR dla firm pozwala skorzystać ze środków w wysokości 500 000 zł, które możesz wykorzystać na bieżące potrzeby swojej firmy.
Jest to dobra opcja dla wszelkiego rodzaju popularnych teraz handlowo-usługowych biznesów sezonowych, takich jak food trucki, mobilne kawiarenki czy mobilne usługi kosmetyczne. Posiadając na przykład mobilny punkt gastronomiczny, możesz pozyskać środki na zakup paliwa, zatowarowanie lub zakup drobnego sprzętu. Dodatkowo otrzymasz dostęp do platformy bankowej Idea Cloud, a także będziesz mogła wyposażyć swoja firmę w kasoterminal, umożliwiający obsługę płatności bezgotówkowych. Co ważne, przy wnioskowaniu nie ma potrzeby dostarczania dokumentów z ZUS-u czy urzędu skarbowego. Szczegółowe informacje na temat Kredytu FAIR znajdziesz TUTAJ.
Planując rozwój swojej firmy, warto przeanalizować wszystkie możliwe rozwiązania. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na minimalizację kosztów, podniesienie cen, kredyt czy dofinansowanie dla przedsiębiorców, pamiętaj, że najważniejsza jest Twoja aktywność, sumienna i cierpliwa realizacja planu i odwaga. Bo bez niej nie ma rozwoju!
Jestem ciekawa, jakie odważne kroki podjęłabyś w swoim biznesie, gdyby nic Cię nie ograniczało? Koniecznie daj znać w komentarzu! 🙂
Artykuł powstał przy współpracy z Idea Bankiem