Wideo w biznesie – jak je wykorzystać, by przyniosło Ci nowych klientów? | Po Sukces Na Szpilkach

Wideo w biznesie – jak je wykorzystać, by przyniosło Ci nowych klientów?

jak wykorzystać wideo w biznesie

Stan czytelnictwa w Polsce nie wygląda obiecująco. Jak podaje Biblioteka Narodowa, w 2018 roku czytanie przynajmniej jednej książki w ciągu roku zadeklarowało jedynie 37% respondentów. Dlaczego o tym piszę? Dobrze prosperujący biznes wymaga elastyczności i dostosowania się (przynajmniej częściowo) do obecnie panujących trendów. Jeśli tak jak ja piszesz bloga, tworzysz e-booki lub marzysz o wydaniu własnej książki to zdecydowanie nie rzucaj tego z dnia na dzień! Pomyśl jednak o tym, jakie inne formy przekazu i dotarcia do klientów możesz zastosować u siebie. W tym artykule pokaże Ci, jak wykorzystać moc wideo w swoim biznesie, jak przełamać opór przed nagrywaniem i o co zadbać tworząc swoje pierwsze materiały wideo.

 

Dlaczego wideo?

 

Odpowiedź na to pytanie częściowo zawarłam we wstępie. Nie chodzi jednak wyłącznie o to, że czytelnictwo w Polsce nie jest na zbyt wysokim poziomie. Forma wideo daje znacznie więcej możliwości niż słowo pisane. Po pierwsze, nawet proste nagrania dają Ci możliwość pokazania siebie. Niewątpliwie w swoich social mediach regularnie publikujesz swoje zdjęcia. Świetnie! Forma wideo sprawia jednak, że stajesz się bardziej autentyczna. Dzięki nagraniom możesz przekazać emocje, pokazać swój charakter i temperament.

Jeśli prowadzisz biznes stacjonarny forma wideo będzie genialnym sposobem na prezentację Twojego salonu, sklepu, hotelu czy szkoły językowej. I nie mówię tu tylko o „wirtualnych wycieczkach”. Wideo jest w stanie pokazać charakter Twojego miejsca, a także emocje ludzi, którzy z niego korzystają.

Oczywiście gotowe filmy i transmisje na żywo są też świetnym sposobem na to, by dzielić się wiedzą i budować w ten sposób zaangażowanie swojej społeczności. Dają też możliwość monetyzowania nagranych materiałów. Sama korzystam z tego od kilku lat, a w sklepie na moim blogu znajdziesz sporą ofertę szkoleń i nagrań przeprowadzonych webinarów.

 

Jak możesz wykorzystać moc nagrań i transmisji na żywo w swoim biznesie?

 

W zależności od branży w jakiej działasz, możesz wybrać takie formy, które będą idealnie pasować do Twojego biznesu. Warto zaznaczyć, że nagrania wideo mogą być zarówno formą promocji Twojej usługi lub elementem budowy Twojej marki, jak i produktem samym w sobie.

Możesz prowadzić live’y i webinary, które będą pomagały Ci w dotarciu do nowych odbiorców. Możesz projektować szkolenia online lub nagrywać szkolenia stacjonarne i umieszczać je w swoim sklepie. Możesz stworzyć kurs z lekcjami w formie krótkich, merytorycznych nagrań. Możesz tworzyć recenzje lub wideo-poradniki i wrzucać je na swój kanał na YouTube. Możesz w formie wideo pokazywać, jak działają Twoje produkty lub jak wygląda konkretna usługa z Twojej oferty. Możesz też poprosić o pomoc profesjonalistów i stworzyć w raz z nimi piękne wideo promujące Twoją markę. To co wybierzesz zależy od Ciebie i efektu, jaki chcesz wywołać.

Niezależnie od tego, na jakiem etapie jesteś, polecam Ci testować różne formy i bawić się nimi! Być może statyczne nagrania będą dla Ciebie nudne i męczące, ale za to transmisja, która pozwoli Ci na żywo odpowiadać na pytania uczestników i wymieniać się z nimi spostrzeżeniami sprawi, że będziesz się czuć jak w wodzie!

Pamiętaj jednak, że w niektórych przypadkach ogromne znaczenie ma regularność publikowanych materiałów. Jeśli już poczujesz się swobodnie przed kamerą pomyśl, jaka forma mogłaby zagościć u Ciebie na stałe. Taka cykliczność może bardzo dobrze wpłynąć na Twoją markę, pozwalając Ci tym samym każdorazowo pozyskiwać nowych odbiorców. W moim biznesie stawiam na dwie regularnie pojawiające się formy: webinary/szkolenia wymagające wcześniejszego zapisu oraz Poranne Espresso, cowtorkowy, motywujący live dla przedsiębiorczych kobiet, który odbywa się na moim fanpage’u. Obie te formy sprawdzają się świetnie!

 

Jak przełamać opór przed nagrywaniem?

 

Być może na samą myśl o tym, że miałabyś usiąść i nagrać konkretny materiał czujesz nieprzyjemny ucisk w żołądku. Doskonale to rozumiem! I jako osoba, która kiedyś bardzo stresowała się każdym nagraniem mogę Ci powiedzieć, że lęk przed kamerą, tak samo jak lęk przed wystąpieniami publicznymi trzeba po prostu przepracować. Jeżeli nagrywanie budzi u Ciebie dyskomfort to jedynym sposobem w jaki możesz go pokonać jest regularna praktyka. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by pierwsze materiały powstały wyłącznie w ramach Twoich ćwiczeń. Próbuj do woli! Jeśli powstałe nagrania nie będą Cię satysfakcjonować, to nie musisz ich nigdzie publikować.

Na początek przygotuj temat, który chciałabyś omówić. Potem nagraj krótkie wideo, a następnie obejrzyj je i postaraj się wyłapać rzeczy nad którymi warto popracować. Mam tu na myśli zarówno Twoją postawę, jak i gesty, mimikę oraz samą pracę głosem. Gwarantuję Ci, że na początku nie wszystko będzie wyglądać idealnie. Nie staraj się też, aby takie było! Pracy z kamerą trzeba się nauczyć. I choć wiem, że oglądanie nagrań ze swoim udziałem nie należy do najprzyjemniejszych zajęć na świecie, Szczególnie na początku, to świadomość ewentualnych niedociągnięć sprawi, że przy kolejnej próbie będziesz wiedziała na co zwrócić uwagę.

Ze swojego doświadczenia mogę zdradzić Ci, że są trzy rzeczy, które zawsze pomagają w nagraniach: dobre przygotowanie, ciche i komfortowe miejsce i świadomość, że dobrze wyglądasz! Naprawdę, nic tak nie rozprasza jak odgłosy dobiegające z sąsiedniego pokoju lub niesforne włosy czy koszula, która fatalnie układa się na ciele. Nic też równie mocno nie demotywuje do dalszych prób, jak ciągłe zastanawianie się, o czym jeszcze mogłabyś powiedzieć!

 

O co zadbać tworząc swoje pierwsze materiały wideo?

 

Na zakończenie napiszę Ci o kilku istotnych kwestiach, o których zdarzało mi się zapominać tworząc swoje pierwsze materiały wideo. Niech poniższe punkty staną się dla Ciebie checklistą do odhaczania, zanim rozpoczniesz pierwsze nagrania!

Tworząc materiały wideo zadbaj o:

  • Ciche i komfortowe miejsce do nagrań
  • Neutralne tło
  • Dobre światło (najlepiej naturalne)
  • Aparat z naładowaną baterią i dużą ilością wolnego miejsca na karcie (nawet nie wiesz, jak szybko się kończy!)
  • Dobry dźwięk (jeśli nagrywasz materiały do kursu lub inne wideo, które zamierzasz sprzedawać zadbaj o mikrofon krawatowy)
  • Kartka z najważniejszymi punktami, o których chcesz powiedzieć
  • Szklanka wody

 

Mam nadzieję, że ten artykuł pokaże Ci, jak duża moc drzemie w formie wideo i zechcesz wypróbować ją w swoim biznesie! Daj znać w komentarzu, czy tworzysz tego typu materiały i które z nich najlepiej sprawdzają się w Twojej działalności!