Trwający od marca czas pandemii mocno dał się we znaki nie tylko nam, ale i naszym biznesom. Wielu przedsiębiorców stanęło przed koniecznością zamknięcia własnego biznesu, inni walczą o to by z powrotem postawić go na nogi. Jeśli jesteś w podobnej sytuacji to wiesz doskonale, że kosztuje to mnóstwo stresu i pieniędzy. Poniżej znajdziesz 9 sposobów, które pomogą Ci ratować swój biznes w 2021 roku.
To o czym musisz pamiętać na samym początku to to, że kiedy Twój biznes się wali trzeba sięgnąć po najróżniejsze metody. To nie jest czas na wybrzydzanie, zwlekanie i chowanie głowy w piasek. Im dłużej będzie trwać obecna sytuacja, tym więcej szkód poniesiesz. Dlatego zakasaj rękawy, pora brać się do pracy!
1. Dowiedz się, czego teraz potrzebują Twoi klienci
Pierwsze, podstawowe zadanie do wykonania! Potrzeby Twoich klientów znacząco się zmieniły w porównaniu do stycznia zeszłego roku. Jeśli nie weźmiesz tych zmian pod uwagę i nadal będziesz proponować im to co wtedy cieszyło się zainteresowaniem możesz pogrzebać swój biznes na amen.
CO ZROBIĆ: Przygotuj prostą, anonimową ankietę i udostępnij ją w swoich Social Mediach, wykonaj kilka/kilkanaście telefonów, porozmawiaj otwarcie ze swoimi stałymi klientami. Dowiedz się, czego potrzebują teraz najbardziej w odniesieniu do Twojej branży, a z jakich produktów lub usług świadomie rezygnują ze względu na obecną sytuację.
2. Zastanów się jak możesz dopasować swój biznes do obecnych potrzeb i sytuacji w kraju
Ludziom brakuje teraz wielu rzeczy, kontaktów międzyludzkich, spokoju, możliwości skorzystania z wielu usług. Źle się czują w izolacji, mają potrzebę lepszego zadbania o własne zdrowie i spędzenia dobrego czasu z bliskimi. Nawet jeśli wszystko zacznie wracać do normy niektóre potrzeby i obawy zostaną z nami jeszcze na długi czas.
CO ZROBIĆ: Zastanów się jak możesz dostosować swój biznes, by zapełnić konkretne luki, które pojawiły się na rynku. Spójrz szerzej na to co proponujesz i zadbaj o to, czego ludziom brakuje teraz najbardziej.
3. Zrób listę pomysłów, które mają teraz największe wzięcie
Są biznesy, które absolutnie nie skarżą się na pandemię. Mnóstwo pracy mają teraz dostawcy, kurierzy, osoby, które zapewniają dojazd do klienta, a także firmy dostarczające suplementy i inne produkty dbające o odporność.
CO ZROBIĆ: Zrób porządny research i wypisz wszystkie usługi, które cieszą się teraz zwiększonym zainteresowaniem. Być może któreś z nich będziesz mogła wprowadzić u siebie? Czasem warto wyjść poza schemat i pomyśleć o swoich działaniach nieszablonowo!
4. Wprowadź nowe rozwiązania
Każdy kryzys ma zawsze dwie strony. Są ludzie, którzy bardzo dużo tracą i potrzebują lat by wrócić ze swoim życiem do stanu poprzedniego. Są też tacy, którzy dopiero w czasie narodowego krachu doświadczają co znaczy powodzenie i bogactwo. Dzieje się tak głównie dlatego, że w czasie kryzysu paradoksalnie pojawiają się nowe możliwości i rozwiązania, które wcześniej nie były potrzebne. Jakie rozwiązania można wprowadzić teraz? Największym zainteresowaniem cieszą się rozmaite usługi mobilne, możliwość dostawy pod drzwi czy różne, bezpieczne opcje dla osób przebywających w kwarantannie.
CO ZROBIĆ: Być może Twoja ankieta wśród klientów jasno pokazuje, że chętnie korzystaliby z Twoich usług, gdyby tylko Twój lokal był otwarty? A może potrzebują Twoich produktów, ale dopóki nie dostarczysz im ich do domu nie są w stanie są w stanie ich zakupić? Rozważ nowe rozwiązania w swoim biznesie, bo może się okazać, że nie on sam jest problemem. Po prostu Twój sposób działania jest już nieaktualny.
5. Zrezygnuj z usług i produktów, które stały się nieopłacalne
Tak jak wspomniałam na początku obecna sytuacja diametralnie różni się od tej ze stycznia 2020 roku. Efektem jest to, że w Twojej ofercie prawdopodobnie znajdują się produkty i usługi, które dawno przestały być opłacalne. Jeśli ich sprzedaż i świadczenie wymaga od Ciebie poniesienia jakichkolwiek kosztów (chociażby tych związanych z magazynowaniem) to jak najszybciej usuń je ze swojej listy!
CO ZROBIĆ: Przeanalizuj każdą pozycję znajdującą się w Twojej ofercie. Sprawdź jak wygląda ich obecna sprzedaż, ile kosztuje Cię ich utrzymanie i jakie jest prawdopodobieństwo, że już niebawem klienci będą korzystać z nich na szeroką skalę. Jeśli obecna sytuacja i przewidywane prognozy nie wyglądają zachęcająco to najwyższa pora się pożegnać.
6. Zminimalizuj koszty
Jeśli Twój biznes jest teraz w trudnej sytuacji to nie masz innego wyjścia, musisz ciąć koszty. Mowa tu nie tylko o rezygnacji z usług, które nie są Ci na ten moment niezbędne, ale także o zamknięciu najgorzej prosperujących filii czy zmianie formy współpracy z Twoimi pracownikami. Jest to jeden z najtrudniejszych elementów całej układanki, ale często niestety okazuje się niezbędny.
CO ZROBIĆ: Zrób porządną analizę wszystkich kosztów Twojej firmy. Zastanów się co możesz zredukować, a z czego warto byłoby zrezygnować całkowicie.
7. Skorzystaj z tarczy i innych pomocy finansowych
Nie chcę za bardzo wchodzić w kwestie wsparcia przedsiębiorców w czasie kryzysu, bo uważam, że w zamian za składki i podatki, które płacimy co miesiąc (często przez wiele lat) w zamian otrzymujemy teraz naprawdę niewiele. Fakt jest jednak taki, że istnieją pewne formy pomocy, a jeśli są to warto z nich korzystać.
CO ZROBIĆ: Sprawdź z jakich form wsparcia możesz teraz skorzystać. Uważam, że w momencie kiedy nasz biznes ledwo stoi na nogach przydadzą się każde ulgi i każde pieniądze. Dlatego szukaj i wypełniaj wszystkie konieczne wnioski, jeśli tylko masz możliwość poprawy swojej sytuacji. Gdybyś chciała znaleźć merytoryczne informacje na temat aktualnych form wsparcia dla przedsiębiorców to gorąco polecam Ci bloga Ilony Przetacznik.
8. Wzmocnij siły nawiązując współpracę z kimś z Twojej branży
Razem jest raźniej, także w biznesie. Czasem połączenie sił sprawia, że możemy świadczyć nowe usługi, dotrzeć do szerszej grupy klientów czy po prostu wesprzeć się w trudnych chwilach i wspólnie wymyślić nowe rozwiązania. W końcu co dwie głowy to nie jedna!
CO ZROBIĆ: Pora sięgnąć do swoich kontaktów! Zastanów się z kim mogłabyś połączyć siły, kto mógłby stać się Twoim partnerem biznesowym i co wspólnie moglibyście zrobić by wesprzeć teraz Wasze biznesy.
9. Poszukaj nowego pomysłu na biznes
Niestety, czasem trzeba po prostu zrezygnować z obecnego biznesu. I wcale nie uważam, że jest to najgorsza opcja! Nowe pomysły na ogół dają nam nowe możliwości i nową energie do działania, a finalnie często okazują się strzałem w dziesiątkę! Nie bój się rezygnować, rezygnacja to część naszego życia.
CO ZROBIĆ: Jeśli Twój biznes ma się naprawdę źle, zaczynasz do niego mocno dokładać, żyjesz w ciągłym stresie, zaczynają się pojawiać u Ciebie stany depresyjne, a finalnie zaczyna szwankować Twoje zdrowie lub relacje z bliskimi to naprawdę nie warto dłużej czekać. Czasem trzymamy się jednej opcji kurczowo zamiast po prostu ją puścić i zwolnić miejsce na nowe. Rozumiem, szkoda włożonej pracy, czasu i zainwestowanych pieniędzy. Ale uwierz, dużo bardziej szkoda Twojego zdrowia!
Mam nadzieję, że powyższe dziewięć sposobów na to, jak uratować swój biznes w 2021 roku będzie dla Ciebie przydatne i już wkrótce poczujesz, że stabilnie stoisz na nogach. Tego Ci życzę. Niech ten rok będzie dla nas wszystkich zdecydowanie lepszy od poprzedniego!