Jak sprawdzić pomysł na biznes?

jak sprawdzić pomysł na biznes

Pomysł jest jednym z kluczowych elementów, decydujących o tym, czy planowane przedsięwzięcie będzie mieć szansę na powodzenie. Nawet jeśli intuicja podpowiada Ci, że nie będziesz mieć najmniejszych problemów ze zdobyciem klientów, to i tak nie warto porywać się z motyką na słońce.  W biznesie nie ma taryf ulgowych, dlatego zanim wejdziesz na rynek koniecznie przetestuj swój pomysł. Inaczej już na samym wstępnie narazisz się na płacz, stres i stratę pieniędzy, które tak cierpliwie odkładałaś przez ostatnie lata. Dziś przygotowałam dla Ciebie kilka porad, dzięki którym dowiesz się jak sprawdzić pomysł na biznes. Zapraszam do lektury!

Duża część moich czytelniczek posiada już własny biznes. Jest jednak wiele takich, które dopiero przymierzają się do założenia wymarzonej działalności. To właśnie dla nich postanowiłam poruszyć temat, który spokojnie mógłby znaleźć się w każdym podręczniku o podstawach biznesu. Zanim zaczniesz czytać musisz wiedzieć, że kolejne etapy często kompletnie nie mają znaczenia, jeśli już na samym początku popełnimy rażące błędy. Jednym z nich jest właśnie brak wiedzy o tym, czy rynek faktycznie potrzebuje tego, co chcemy mu zaoferować.

 

Jak sprawdzić pomysł na biznes?

1. Konkurencja

Zastanów się, jakie firmy stanowią Twoją przyszłą konkurencję? Jak długo działają? Co robią? Jakie działania przynoszą im największe korzyści? Spróbuj się również dowiedzieć, czego domagają się klienci Twojej konkurencji, a co nie jest realizowane. To bardzo ważne informacje i powinnaś poświęcić trochę czasu na ich zdobycie. Jeśli zauważysz jakąś lukę, którą warto byłoby wypełnić zastanów się, jak mogłabyś to zrobić. Warto czymś się wyróżnić na tle innych firm. Może być to dodatkowa usługa, szybkość działania, realizowanie indywidualnych zamówień klientów, Pomyśl, co może dać Ci przewagę.

2. Kondycja rynku

Zanim rozpoczniesz i zainwestujesz pierwsze pieniądze odpowiedz sobie na pytania: Czy branża o której myślisz dobrze się rozwija? Czy jest zainteresowanie usługami, które planujesz świadczyć? Jak często powstają nowe punkty i jak szybko zdobywają klientów? A może da się zaobserwować przesyt, który powoduje, że kolejne tego biznesy zamiast rozwijać się, upadają po kilku miesiącach? Sprawdź to wszystko zanim wystartujesz! Nie warto wchodzić na rynek który usycha.

3. Kto będzie Twoją grupą docelową?

Koniecznie już na samym ustal do kogo miałby być kierowany Twój biznes. I nie chodzi tu wyłącznie o płeć i wiek Twojego idealnego klienta. Powinnaś określić jego miejsce zamieszkania (wieś/miasto/duże miasto), status materialny, zainteresowania, poglądy, status związku, wykształcenie, zawód. Im bardziej szczegółowe będą to informacje, tym lepiej. Jeśli Twoje produkty/usługi mają się sprzedawać, to musisz dokładnie wiedzieć do kogo je kierujesz!

4. Jakie potrzeby będzie zaspokajał Twój produkt/usługa? Jakie problemy będzie rozwiązywać?

Każdy wartościowy produkt musi spełniać przynajmniej jeden z tych dwóch warunków. Pamiętaj, nie tworzysz produktu dla siebie. Musi być on przede wszystkim odpowiedzią na to, czego potrzebuje Twoja grupa docelowa. Dlatego zastanów się nad problemami jakie chcesz rozwiązać, a także nad potrzebami jakie chcesz zaspokoić.

Jeśli nie wiesz, czego pragną Twoi potencjalni klienci powinnaś czym prędzej się tego dowiedzieć. Jak to zrobić? Oczywiście najprościej jest wtedy, gdy posiadasz bloga, kanał na YouTube lub w inny sposób komunikujesz się z szerszą publiką. Jeśli jednak nie masz takich możliwości możesz skorzystać z grup facebookowych, takich jak moja. Wystarczy, że przygotujesz ankietę lub zadasz odpowiednie pytanie na forum grupy. Pytaj swoich idealnych klientów o to, z czym sobie nie radzą oraz jakie mają potrzeby i pragnienia związane z tematyką jaką poruszasz. Dobrym pomysłem jest również przejrzenie blogów, czy forów na których bywa Twoja grupa docelowa i wyłapanie problemów, które często są powielane. Zbadanie potrzeb klientów jest jedną z kluczowych rzeczy, jaką powinnaś zrobić przed stworzeniem własnego produktu.

5. Co będzie stanowiło Twój produkt/usługę?

Na podstawie zebranych informacji zastanów się jaki produkt lub usługa mogłyby stanowić rozwiązanie problemów Twojej grupy. Szkolenie z technik opanowywania stresu? Relaksujący masaż kręgosłupa, który pomoże się odprężyć i uśmierzy ból? A może dostawa zdrowej żywności pod same drzwi, o każdej porze dnia i nocy? Zastanów się, co możesz wprowadzić i jakie rozwiązanie dostarczy klientom to, czego potrzebują.

6. Przewidywane koszty i średnie wpływy

Tak naprawdę jest to temat na osobny, długi artykuł. Szacowanie kosztów i zysków to szalenie ważna sprawa i nawet nie próbuj zabierać się za żaden biznes bez dokonania konkretnych obliczeń! Jak się do tego zabrać? Na początek oblicz ile będzie kosztować start Twojego interesu. Potem pomyśl o comiesięcznych wydatkach które Cię czekają. Weź pod uwagę wszelkie dostawy, transporty a nawet opłatę za Internet, jeśli będzie Ci potrzebny.

Następnie postaraj się ustalić, jakie średnie wpływy możesz uzyskać każdego miesiąca. Weź pod uwagę to, jakie będą Twoje ceny i ile sztuk produktów lub usług jesteś w stanie sprzedać za taką kwotę. Dla pewności podziel uzyskaną liczbę na dwa. Czy nadal starczy Ci pieniędzy na wszystkie opłaty? Jeśli nie, musisz zmienić dane i dokonać kolejnych obliczeń. Pamiętaj, że oprócz opłat zależy Ci jeszcze na własnym wynagrodzeniu! Oczywiście przedstawiony tu model jest bardzo uproszczony. Więcej o wyliczaniu kosztów i przewidywanych wpływów napisałam w e-booku Kobiecy biznes. Jak założyć i rozwinąć własną działalność? Najważniejsze czego musisz być świadoma to to, że nawet najwspanialszy pomysł na biznes może okazać się kompletnie nieopłacalny. Dlatego koniecznie rób obliczenia!

 

Na koniec dopracuj swój pomysł biorąc pod uwagę wszystkie uzyskane informacje. Następnie opowiedz o nim komuś, kto zna się na danej branży lub ma być jej potencjalnym odbiorcą. Jest to kolejny świetny sposób na sprawdzenie, czy w Twoim pomyśle nie brakuje przypadkiem jakichś ważnych elementów. Tworząc własne projekty często brakuje nam dystansu, żeby dostrzec różnego rodzaju niedociągnięcia. Dlatego opowiedz o swoim pomyśle przynajmniej kilku osobom. I nie bój się, że ktoś sprzątnie Ci go sprzed nosa, to naprawdę zdarza się niezwykle rzadko!

 

Jestem ciekawa, czy Ty także posiadasz pomysł na wymarzony biznes? Jeśli tak, daj znać w komentarzu, czy skorzystasz z moich rad. A może już przeprowadziłaś pierwsze testy? Napisz koniecznie jak Ci poszło!