W dobie blogów i vlogów działalność portali internetowych nie jest już tak popularna jak kilka lat temu. Mimo wszystko nadal powstają wspaniałe miejsca, które zdobywają rzesze oddanych czytelników. Dziś w ramach kolejnego wpisu z serii „Pomysł na biznes” porozmawiam z właścicielką nowego portalu dla kobiet Panie Planują Spotkanie. Magdalena opowiedziała mi o tym, jak założyć portal internetowy, wygląda praca redaktorki, jak się do niej przygotować, jak zdobywać czytelników i zwiększać popularność portalu. Zapraszam Was serdecznie i zapewniam, że znajdziecie tu garść naprawdę przydatnych informacji!

panie-planuja-spotkanieZanim przejdziemy do rozmowy z Magdą muszę Wam przyznać, że jestem dość sceptyczna jeśli chodzi o nowe projekty tego typu. Obecny rynek jest przesycony i ciężko znaleźć coś, co nie jest dosłowną kopią przynajmniej kilku innych miejsc w sieci. Panie Planują Spotkanie okazał się jednak pomysłem, który od razu przypadł mi do gustu. Głównym powodem jest to, że idealnie wypełnia on niszę obecną do tej pory na rynku. Zadaniem portalu stworzonego przez Magdę jest bowiem zebranie informacji na temat nadchodzących spotkań dla kobiet (chodzi tu głównie o szkolenia, kursy, warsztaty, czy spotkania networkingowe). Dodatkowo zapewnia on dostęp do szerokiej oferty dotyczącą edukacji online. Ogromnym plusem jest to, że wszystko jest dostępne w jednym miejscu wraz z odpowiednimi opisami i linkami. Wiele razy dostawałam od Was zapytania o polecenie takiej strony i nie bardzo wiedziałam co oprócz popularnej Evenea’y mogę Wam zaproponować, dlatego myślę, że będzie to świetne rozwiązanie dla wielu moich czytelniczek.

Jeśli więc chcecie przekonać się jak wygląda codzienna praca osoby tworzącej portal dla kobiet, a dodatkowo zainteresował Was projekt Panie Planują spotkanie to serdecznie zapraszam Was do zapoznania się z poniższą rozmową, a także do odwiedzenia strony www.panieplanujaspotkanie.pl. Jestem pewna, że bardzo Wam się spodoba!

Wywiad z właścicielką portalu Panie Planują Spotkanie

Jak wygląda praca redaktorki portalu? Czy możesz w skrócie opisać na czym polegają Twoje codzienne obowiązki?

Portal  to w rzeczywistości projekt składający się z wielu  obszarów, którymi trzeba zarządzać. To właśnie na mnie spoczywa zadanie nadzorowanie każdej z tych płaszczyzn tak, aby były spójne i tworzyły estetyczną i funkcjonalną całość.  Nie robię oczywiście wszystkiego sama, to niemożliwe. Są rzeczy, które zlecam innym dziewczynom współpracującym ze mną zdalnie. Jednym z moich kluczowych zadań jest pozyskiwanie klientów, czyli organizatorów wydarzeń i utrzymywanie z nimi relacji. Zajmuję się również obsługą Social Media, ale także piszę niektóre artykuły na bloga. Każdego niemal dnia uzgadniam z ludźmi z agencji, z którą współpracuję kwestie związane z wyglądem i funkcjonowaniem strony oraz działaniami marketingowymi, które wprowadzamy. Dbam również o PR, budowanie pozytywnego wizerunku marki i planowanie strategii rozwoju portalu. No i oczywiście mnóstwo innych organizacyjnych kwestii, które pojawiają się każdego dnia. Trochę tego jest, dużo różnych wątków nad którymi trzeba zapanować.

Załóżmy, że chcę założyć portal i startuję całkowicie od zera. Na co powinnam zwrócić uwagę? W co muszę zainwestować?

Kluczowa jest tematyka, grupa docelowa do której ma być skierowana strona. Super jeśli trafisz w niszę, tak jak było w moim przypadku. Wiadomo, że łatwiej jest być jedynym na rynku, niż jednym z wielu. Dobrze więc, aby taki portal wnosił coś nowego, jakiś powiew świeżości, a  nie był kolejnym z dziesiątek podobnych projektów, bo wtedy trudniej się wybić.

Druga kwestia to estetyka, która odgrywa ogromną rolę zwłaszcza w przypadku kobiet, które kochają przebywać  w eleganckich, przytulnych  miejscach. Jeśli portal będzie przypominał  schematyczny, prosty i nudny rozkład jazdy PKP to będzie to zniechęcające dla odwiedzających. No i bardzo ważna jest funkcjonalność. Prostota i intuicyjność obsługi  oraz możliwie jak najlepsze zaspokojenie potrzeb grupy docelowej w tym jednym miejscu. Jeśli dobrze dopracujesz te wszystkie punkty, dasz odbiorcy coś co zadecyduje, że wróci na stronę – poczucie profesjonalizmu.

A jeśli chodzi o inwestycję, to na pewno te związane z uruchomieniem  i zarządzaniem stroną www, jak hosting, domena, projekty graficzne, zakup zdjęć, stworzenie strony i jej obsługa. Przede wszystkim inwestycja w ludzi. Odradzam próby robienia jak najwięcej rzeczy samemu, aby zaoszczędzić pieniądze. Jeśli się na czymś nie znasz, to warto zlecić to specjaliście, aby zyskać czas na inne istotne działania i mieć pewność oraz spokój, że ta działka, w której nie jestem najlepszy jest dobrze obsługiwana. Wykorzystujmy swoją energię na rzeczy w których jesteśmy dobrzy i się sprawdzamy. Ja współpracuję ze specjalistami w branżach takich jak marketing, webdesing oraz innymi osobami wspierającymi mnie w kwestiach organizacyjnych. Oczywiście stałym kosztem jest promocja projektu, czyli różne formy reklam. Jak to zawsze bywa w trakcie wychodzą inne, nieplanowane koszty.

Co zadecydowało o tematyce portalu „Panie Planują Spotkanie”? Czy przeprowadziłaś jakąś głębszą analizę rynku przed jego założeniem?

W zeszłym roku zaczęłam  bardziej  niż do tej pory interesować się wydarzeniami dla kobiet. Między innymi dołączyłam do Klubu Przedsiębiorczych Kobiet z Plewisk pod Poznaniem, który niewątpliwie stał się moją inspiracją. Zauważyłam, że właściwie w całej Polsce istnieje duży informacyjny bałagan w kwestii wydarzeń, których liczba gwałtowanie wzrasta. Panie coraz częściej spotykały się, a informacja o tych spotkaniach była rozstrzelona po całym internecie. Właściwie to nie było wiadomo, gdzie tak naprawdę szukać takich wydarzeń, gdyż  nie istniało jedno, konkretne miejsce w którym można by dowiedzieć się, co dzieje się danym mieście. Są oczywiście  różne fora, grupy na FB gdzie takie oferty pojawiają się, ale w rzeczywistości to jeden wielki misz-masz i bieganie po kilkudziesięciu stronach może być irytujące. No to pomyślałam: „Mamy nisze! No to ruszamy z Panie Planują Spotkanie” 😉

Cudownie! Twoja strona bez wątpienia spełnia konkretną funkcję, jednak czy Twoim zdaniem każdy portal powinien mieć jasno określony cel, taką misję, którą będzie realizował?

Myślę, że każdy projekt musi mieć misję i cele. Bo jeśli ich nie określisz, to właściwie nie wiadomo z czym masz do czynienia i z niemal 100% pewnością wyjdzie z tego przysłowiowy „Smalec, mydło i powidło” 🙂 Brak celów to brak grupy docelowej, a brak dobrze określonej grupy docelowej to najczęstsza przyczyna upadku firm. Bo jeśli  nie wiesz dokładnie  kogo szukasz, to nigdy nikogo znajdziesz.

Gdybyś mogła podać dwa najlepsze sposoby, które pozwalają Ci dotrzeć do nowych odbiorców, to co by to było?

Zdecydowanie Social Media i ich gwiazda czyli fanpage na Facebooku. To jak dla mnie najlepsze narzędzie do promowania marki i budowania społeczności. I chyba nie jestem oryginalna w tej kwestii, gdyż obecnie to zdecydowany numer jeden jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych odbiorców, klientów wśród wielu firm. Myślę Kasia, że zgodzisz się ze mną 😉 Fan strona Panie Planują Spotkanie, po 2 miesiącach od startu ma już ponad 2000 tysiące osób, które polubiły ten  projekt. To naprawdę bardzo dobry wynik i przyznam, że byłam miło zaskoczona, gdyż nie obstawiałam, że akurat fanpage będzie miał taką siłę przebicia.

Jako drugi sposób wytypowałabym bloga. Jak sama wiesz aktualnie jest moda na blogowanie i kobiety poszukują wartościowych i ciekawych treści. Coraz więcej firm również pisze blogi, bo to dobry sposób na ściągniecie potencjalnego klienta na swoja stronę i zainteresowanie ofertą. Panie Planują Spotkanie już wkrótce przejdzie metamorfozę swojego bloga. Chcemy żeby było bardziej kobieco, luźno i swojsko jak  na babskich pogaduchach przy kawie 😉

Zdecydowanie się zgadzam i gratuluję! A z jakimi wyzwaniami Twoim zdaniem będzie musiała zmierzyć się osoba zakładająca własny portal?

Wyzwaniem będzie na pewno  wielowątkowość takiego projektu, ułożenie wszystkiego w spójną całość, dobranie odpowiednich ludzi do współpracy oraz dalsze zarządzanie. Osoby, które lubią robić jedną konkretną rzecz i mieć święty spokój, nie byłby zadowolone z takiej formy pracy. Wyzwaniem jest również zachowanie motywacji i cierpliwości do prowadzenia takiego biznesu przy założeniu, że nie da się zarobić na portalu od razu. Jeśli ktoś nastawia się na natychmiastowy zysk, to nie przedsięwzięcie dla niego. No i w końcu za wyzwanie uważam również uczynienie z tego projektu rentownego biznesu. Bo dobry pomysł nie wystarczy, trzeba umieć wycisnąć z niego wszystko 😉 Dla mnie, jako dla matki i żony wyzwaniem było jednoczesne ogarniecie dwóch projektów czyli DOMU i PANIE PLANUJĄ SPOTKANIE. Pewnie wiele kobiet wie o czym mówię 😀

Jakie dostrzegasz plusy takiej działalności? Jakie są minusy?

Tak naprawdę to widzę same plusy, gdyż projekt ten stworzył mi szansę rozwoju i poznania fantastycznych ludzi. Przez ostatnie kilka lat byłam house managerem, czyli  kurą domową i szukałam pomysłu na siebie. Nie chciałam iść na etat, marzyłam o czymś swoim. I właśnie z tej perspektywy Panie Planują Spotkanie to błogosławieństwo. Mogłam płynnie wskoczyć na rynek zawodowy i zacząć budować swoją markę osobistą na nowo. Rok temu nie powiedziałabym, że mogę stworzyć portal dla kobiet. Wcześniej nigdy nie przyszłoby mi to głowy. Jak widać czasami życie nas zaskakuje. Grunt to podjąć pierwsze kroki, aby coś zmienić, a potem jakoś się wszystko układa.

Jakie są formy zarobku na portalu? Czy podobnie jak w przypadku bloga można pozyskiwać reklamodawców?

Model zarabiania na portalu jest podobny jak w przypadku bloga. Te same czynniki decydują o tym czy zarobisz np. liczba odwiedzin strony, rozpoznawalność marki, siła fanpage’a na Facebooku. Strona musi być popularna i opiniotwórcza wtedy przyciąga potencjalnych klientów. Oczywiście, że można zarabiać na reklamodawcach, to jedno z głównych założeń zarobkowych na portalach. Są też inne możliwości jak np. organizowanie wydarzeń dla kobiet  pod swoją marką z czego zamierzamy również skorzystać.

Czy uważasz, że prowadzenie portalu to zajęcie dla każdego? A może sądzisz, że nie każdy jest w stanie mu podołać? Jakie umiejętności według Ciebie są kluczowe?

Zdecydowanie nie dla każdego. Dobrze wiemy, że nie każdy nadaje się do tego, aby mieć swój biznes i tak samo nie każdemu będzie odpowiadać specyfika biznesu online jakim jest portal. Przede wszystkim chodzi o cierpliwość. Tak jak wspomniałam wcześniej  to nie jest przedsięwzięcie, na którym da się zarobić od zaraz. Potrzeba czasu, aby zbudować markę i zacząć osiągać zyski, dlatego jeśli ktoś jest nastawiony na szybki zarobek to z pewnością popadnie we frustrację prowadząc taki portal. Tutaj nie należy się skupiać na tym co będzie za miesiąc, ale patrzeć na kilka lat do przodu.

Oczywiście kluczowa jest też kwestia organizacyjna, czyli  zapanowanie nad całością projektu, który jak wspomniałam wcześniej  jest wielowątkowy oraz wiedza na temat prowadzenia biznesu online, która pozwala wystartować z dobrej pozycji. Nie jest to łatwy biznes, ale na pewno dający dużo satysfakcji i możliwości rozwoju. A właśnie o to mi chodzi. Teraz kiedy odchowałam już dzieci, chcę postawić na własny rozwój i zrobić coś dla siebie 😉

portal-dla-kobiet

Czy myślałyście kiedyś o założeniu własnego portalu? Jakie miałyście obawy z tym związane? Jaki pomysł na biznes powinien Waszym zdaniem zostać tu rozłożony na czynniki pierwsze następnym razem? 🙂 Czekam na Wasze sugestie i zapraszam do zapoznania się z projektem Panie Planują Spotkanie!