Mimo, że w ostatnich latach na polskim rynku dość mocno rozwinął się Instagram i Twitter, pojawił się Snapchat i inne media społecznościowe to nadal numerem jeden (przynajmniej z biznesowego punktu widzenia) jest wszystkim doskonale znany Facebook. Większość przedsiębiorców posiada tam własne strony firmowe i z lepszym lub gorszym skutkiem oddają się codziennej promocji swoich biznesów. Co jednak z profilem osobistym? Czy on w żaden sposób nie wpływa na popularność naszej marki? Dziś zaprezentuję Wam jak promować się na prywatnym Facebooku, aby rozhulać własny biznes, a przy tym nie łamać w żaden sposób regulaminu serwisu!

Zacznijmy jednak od podstaw, czyli wyjaśnienia, że wszystko co robisz w Internecie wpływa na Twoją markę. Jeśli udzielasz się w grupach facebookowych zwiększasz w ten sposób na własną rozpoznawalność, jeśli komentujesz zdjęcia znajomym to mogą widzieć to osoby będące Twoimi potencjalnymi (lub obecnymi!) klientami, jeśli sama wstawiasz zdjęcia z imprez, czy innych tego typu wydarzeń, które wolałabyś zostawić dla grona bliskich osób, to musisz liczyć się z tym, że mimo ustawień prywatności ktoś może do nich dotrzeć. Nie od dziś wiadomo, że w Internecie nic nie ginie.

Dodatkowo klienci coraz częściej sprawdzają osobiste profile osób, z którymi w jakiś sposób współpracują (lub mają zamiar współpracować). Przyznasz chyba, że lepiej, aby znaleźli tam coś co zrobi na nich pozytywne wrażenie, a nie przekreśli możliwość pozytywnej transakcji raz na zawsze? 😉

Jak promować się na prywatnym Facebooku?

Musisz wiedzieć, że nachalna promocja i sprzedaż na pośrednictwem prywatnego profilu jest niezgodna z regulaminem Facebooka i może się wiązać z zamknięciem konta. Do wszelkich działań biznesowych prowadzących do bezpośredniego pozyskiwania klientów i oferowania produktów służy fanpage. Na prywatnym profilu możesz jednak wprowadzić drobne działania, które w sposób zupełnie legalny pokażą odwiedzającym Cię odbiorcom kim jesteś i czym się zajmujesz!

1. Cover photo nawiązujące do Twojej działalności

W cover photo, czyli bannerze znajdującym się w górnej części facebookowego profilu zdecydowana większość osób jakie znam posiada fotografie swoich dzieci, widoki z tropikalnych miejsc w których nigdy nie byli lub własne zdjęcia z imprez i wyjazdów. Nie chciałabym jednak dzielić się z Tobą subiektywną opinią wykreowaną na podstawie własnych znajomych, dlatego tworząc ten wpis weszłam na profile 10 przypadkowych kobiet należących do biznesowych grup facebookowych. Co tam znalazłam? Między innymi dwa czarne, smutne tła, zdjęcie Małej Mi z Muminków, foto przedstawiające zoom na własną twarz, stockowe zdjęcie całującej się pary i stópki noworodka. Dodam, że 70% tych osób miało na swoim profilu oznaczoną stronę firmową, a więc prowadziło własny biznes. Jaki z tego wniosek? W zdecydowanej większości przedsiębiorcy nie wykorzystują prostych, dostępnych dla każdego i zupełnie darmowych form promocji, w zamian za to umieszczają tam rzeczy, które raczej szkodzą, niż przynoszą korzyści.

Cover photo to jedno z najlepszych i najbardziej widocznych zdjęć na Facebooku, dzięki którym możemy zainteresować ludzi własną działalnością! I wcale nie musimy umieszczać tam logo, czy nazwy firmy. Wystarczy element, który mocno kojarzy się z tym, co robimy. Jesteś fotografem? Pomyśl nad umieszczeniem banneru przedstawiającego Cię w czasie pracy. Szyjesz ubranka dla dzieci? Zrób kompozycję z kilku wybranych wzorów. Jesteś makijażystką? Pokaż jak malujesz klientkę lub szykujesz potrzebne kosmetyki. To naprawdę przyciągnie uwagę i pozwoli przypadkowym odbiorcom od razu skojarzyć Cię z odpowiednią branżą.

2. Odpowiednio wypełniona prezentacja

Prezentacja to stosunkowo nowy element znajdujący się po lewej stronie naszego prywatnego profilu. Kolejny zupełnie darmowy! Może warto więc zamiast informacji typu I love cats! lub Żona i mama Wiktorii zamieścić tam adres swojej strony lub napisać czym zajmujesz się zawodowo? Nie musi to być dokłada nazwa Twojej firmy, wystarczy, że zaznaczysz swoją branżę: dietetyka, doradztwo zawodowe, handmade dla mam itp. Uwierz, że takie drobne zmiany naprawdę przynoszą duże efekty.

3. Oznaczenie profilu firmowego w sekcji z miejscem pracy

Wiele osób z niewiadomych przyczyn wstydzi się przed znajomymi swojej działalności. I o ile jestem w stanie zrozumieć to w przypadku sprzedaży gadżetów erotycznych (chociaż teraz takie rzeczy oburzają chyba tylko nasze babcie i ciocie), to w innych biznesach odbieram to jako naprawdę zupełnie niepotrzebne. Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę nie możesz się jej wstydzić!

Nie wiem jak Ty, ale ja jestem aktywną uczestniczką grup facebookowych. I szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie, by osoby które mnie tam znajdą i zamienią ze mną parę zdań nie mogły potem znaleźć informacji na temat tego czym się zajmuję. Pamiętaj, że Ty sama jesteś dla siebie najlepszą wizytówką. Jeśli skrzętnie ukrywasz źródło swoich dochodów to niestety nieświadomie doprowadzasz go tym samym do wyschnięcia. Sprawdź sobie jak pozyskuję klientów z grup facebookowych, a sama się przekonasz jakie to ważne, by mieć na profilu widoczny odnośnik do swojego fanpage’a.

4. Dane zgodne z tymi, jakimi posługujesz się w swoim biznesie

Jeśli chcesz by Twój profil prywatny pozytywnie wpływał na Twój biznes odpuść sobie posługiwanie się pseudonimami, dziwnymi nazwami, skrótami imion lub nazwisk. To nie działa na Twoją korzyść i naprawdę nie wygląda profesjonalnie. Nie wiem jak Ty, ale ja nie wybrałabym się do coacha, który na Facebooku ma dane Ania Aneczka lub coś w podobnym stylu. I nie myśl, że klienci i tak nie będą Cię szukać więc możesz tam mieć co chcesz, niestety to już nie te czasy. Twoje imię i nazwisko to podstawa Twojej marki. Nazwa może się zmienić, ale Twoje dane personalne zostaną z Tobą na zawsze.

5. Blokada treści prywatnych

Są osoby, które wykorzystują osobistego Facebooka wyłącznie do celów prywatnych, są takie które łączą treści prywatne z biznesowymi oraz te które swoim profilem wyłącznie wspierają rozwój własnej firmy. Oczywiście wybór formy należy do Ciebie, ale pewne zasady warto przestrzegać w każdym przypadku. Wejdź na swój profil i dokonaj szybkiej weryfikacji, jeśli znajdziesz tam zdjęcia lub posty, których sama nie wysłałabyś swoim znajomym od razu zmień ich ustawienia prywatności. Nie pozwól by ktoś kto mógłby skorzystać z Twoich usług zraził się do Ciebie przez kompletnie nieprofesjonalne treści na Twoim profilu. Musisz jednak liczyć się z tym, że mimo zmiany ustawień w Internecie nic nie jest do końca prywatne. I jeśli jakieś zdjęcie jest choćby w najmniejszym stopniu kompromitujące to najlepiej w ogóle go nie wstawiaj.

Oto 5 podstawowych elementów jakie pozwolą Ci rozhulać własny biznes, zastosuj je, a przekonasz się, że efekty zobaczysz szybciej niż myślisz! 🙂 Poniżej napisz mi oczywiście, które z pomysłów wykorzystasz w pierwszej kolejności!