Biznes online jest jedną z najwspanialszych możliwości XXI wieku. Rzeczą, którą niezmiennie doceniam jest to, że dzięki niemu mogę po prostu korzystać z życia! Teraz kiedy przyszła wiosna cieszę się z tego stanu jeszcze bardziej. Sprzedaż odbywa się niezależnie od tego, czy siedzę przed komputerem, czy w wyleguję się z książką w parku. Klienci docierają do mnie o właściwie o każdej porze dnia i nocy. A dodatkowo pracuję w takich porach, jakie na dany moment są dla mnie najlepsze. Szczerze przyznaję, że dostrzegam mnóstwo zalet takiego rozwiązania, ale mimo wszystko jest kilka problemów, z którymi muszę mierzyć się regularnie. I zapewne Ty też, dlatego przeczytaj koniecznie ten artykuł i powiedz, jak to wygląda u Ciebie!
Najczęstsze problemy w biznesie online
1. Ogromna konkurencja
W związku z tym, że obecnie większość biznesów spokojnie można przenieść do Internetu pojawiła się ogromna konkurencja. Niełatwo też znaleźć niszę która wpasuje się w niezaspokojone dotąd potrzeby klientów. Na dzisiejszym rynku online mamy mnóstwo kursów, e-booków, biżuterii handmade, ubranek dla dzieci, kubków, plannerów, boxów subskrypcyjnych i wiele innych mniej lub bardziej popularnych produktów. Nie jest to prosta sytuacja, ale jedno jest pewne – nie sprawisz, że Twoja konkurencja nagle zniknie z rynku. Musisz dostosować się do panujących warunków i mimo wszystko znaleźć coś, co Cię wyróżni. Od Ciebie zależy co to będzie. Być może lepsza jakość, szybsza dostawa, większy wybór, dodatkowe bonusy, czy inna, bardziej atrakcyjna forma. Pamiętaj, że to Ty decydujesz jak jesteś postrzegana na tle podobnych biznesów.
2. Nieustająca walka ceną
W związku z wyżej wspomnianą konkurencją przedsiębiorcy wielu branż intensywnie walczą o klientów, co bardzo często wiąże się z obniżaniem cen, niejednokrotnie tak mocnym, że cały biznes staje się średnio opłacalnym zajęciem. Jako, że wiele firm konkuruje ceną może Cię dopaść niezadowolenie i narzekanie ze strony klientów i wtedy Twoja w tym rola, żeby pokazać im, że dajesz jakość za którą warto dopłacić. Klienci muszą jednak widzieć, że w zamian za większe pieniądze dostają coś ekstra!
Musisz wiedzieć, że zaniżanie cen nigdy nie jest dobre (chyba, że prowadzisz masową sprzedaż tanich produktów) i gdy raz wpadniesz w tę machinę bardzo trudno będzie Ci z niej wyjść. Szczerze mówiąc nie mogę patrzeć na te wszystkie kobiece biznesy, w których zniżka goni zniżkę. Wielu osobom wydaje się, że to jedyny sposób na pozyskanie klientów. Ja natomiast z pełną odpowiedzialnością mogę Ci powiedzieć, że ta technika prowadzi jedynie do utwierdzenia ich w przekonaniu, że to co oferujesz nie jest więcej warte. Jeśli nie chcesz walczyć ceną, a zależy Ci na zwiększeniu swojej sprzedaży to gorąco polecam Ci darmowy przewodnik, w którym przedstawiłam kilka skutecznych sposobów na to, jak to zrobić 🙂
3. Niedomówienia
Niezależnie od tego czy używasz maila, czy Facebooka, piszesz z klientem, koleżanką, czy z mężem Internet bardzo często staje się przyczyną wielu nieporozumień. Jeśli komunikujesz się ze swoimi odbiorcami wyłącznie zdalnie to zapewne wiesz, że od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, kiedy klienci nie do końca dobrze odczytają Twoje intencje. Ty zaś mimo starań nie zawsze prawidłowo zareagujesz na ich komentarze i zachowania. Co można na to poradzić? Zapewne nie unikniesz w 100% takich sytuacji. Możesz jednak w znaczącym stopniu zmniejszyć ich ilość nawiązując odpowiednią relację ze swoją społecznością. Osoby które Cię znają o wiele trafniej odczytają Twoje komunikaty. Co więcej nigdy nie posądzą Cię o rzeczy, z którymi nigdy nie chciałabyś zostać powiązana.
4. Problemy techniczne
Nieodłączny element biznesu online. Jeśli masz własną stronę, sklep internetowy, masz podpięte płatności i system komentarzy to możesz być pewna, że chociaż raz na jakiś czas coś się wysypie. Technologia bywa zawodna i jedynym wyjściem jest ogarnięcie jej na tyle, by móc szybko zareagować na pojawiające się problemy. Dobrym wyjściem jest również stałe wsparcie osoby, która jest w tym temacie zdecydowanie lepsza. Jeśli w swoim biznesie online nigdy nie miałaś problemów technicznych (jeszcze w super ważnym momencie, na przykład w trakcie sprzedaży), to naprawdę Ci zazdroszczę 🙂
5. Zaufanie oparte wyłącznie na słowie pisanym
Nie posiadając stacjonarnego punktu do którego mogliby przyjść Twoi klienci masz ograniczone pole manewru, jeśli chodzi o odpowiednie zaprezentowanie swoich usług. Sprzedając za pośrednictwem Internetu musisz być świadoma tego, że Twoi odbiorcy podejmują wszelkie decyzje zakupowe wyłącznie w oparciu o opisy i zdjęcia jakich im dostarczasz. Nie mogą przyjść do sklepu, by pomacać wymarzoną sukienkę, przymierzyć ją i sprawdzić czy dobrze leży. Nie mogą wziąć do ręki książki, przekartkować jej i przekonać się, czy to jest to, czego naprawdę poszukują. Nie mają możliwości użycia testerów, czy otrzymania próbek. Bazują wyłącznie na tym co im przedstawiasz i muszą zaufać Twojej (nie do końca przecież obiektywnej, skoro kochasz swój produkt) opinii.
Dlatego właśnie tak ważne jest by oferta, jaką publikujesz zdejmowała z klienta wszystkie ewentualne obawy. Oczywiście nie chodzi o to, że masz koloryzować rzeczywistość, bo tego Ci nie polecam. Musisz jednak w sposób trafny odpowiedzieć na potrzeby klienta i rzetelnie przedstawić mu fakty, które pokażą mu, że Twój produkt jest dla niego idealnym rozwiązaniem.
Przygotowanie dobrej oferty nie jest zadaniem do którego można usiąść od tak, z marszu. Widziałam wiele niedopracowanych ofert i musisz wiedzieć, że czytanie ich to była prawdziwa męka. Nawet jeśli produkt sam w sobie był interesujący. Jeśli prowadzisz biznes online Twoja dbałość o odpowiedni opis produktu powinna być naprawdę ogromna! Tak jak wspomniałam często jest to jedyny sposób na to, by skutecznie przekonać klienta do zakupu. Daj więc sobie odpowiednią ilość czasu na dopracowanie całego tekstu i dopieszczaj go nawet kilkukrotnie!
Jeśli masz problem z przygotowaniem naprawdę dobrej oferty i mimo starań Twoje dotychczasowe opisy produktów i usług nie przykuwają uwagi klientów, to mam dla Ciebie e-booka, w którym opisałam 15 najczęstszych przyczyn tego, że oferta po prostu nie sprzedaje.
E-book został stworzony specjalnie dla właścicielek biznesów online. Oprócz typowych błędów przestawiłam w nim rozwiązania, które możesz niemal od razu wprowadzić w życie 🙂 Listę tę stworzyłam dzięki kilkuletniej pracy jako copywriter, która dała mi ogromną wiedzę temat tego, co jest ważne podczas sprzedaży internetowej. Jeśli również chciałabyś poznać te tajniki pobierz e-booka i popraw skuteczność swoich ofert.
A jakie problemy Ty zauważasz w swoim biznesie online?